Ron Sexsmith

admin-kollegorna 14:28 30 Mar 2004
Det är en olidligt het sommardag i London och Ed Harcourt sitter och spelar piano i fillingarna. Stanna inne, drick mycket vatten och använd en bra solkräm säger en röst på radion. Mittemot honom står en liten kanadensisk kerub med blossande plommonkinder och överväger om han verkligen kan vara otrogen mot stråkfamiljen. Det är den febrigaste sommaren på länge. Medan folk får gå från jobbet för det är så kvalmigt sitter Ron Sexsmith inomhus och preparerar sitt avkok på graciösa Badly Drawn Boy-fragment, hopplösa The Bathers-texter, lekfulla ballader, The Shins ungdomliget och Kris Kristoffersons vänliga countryleende. Det börjar med den vansinnigt läckra [I]Hard Bargain[/I] och jag önskar bara ni kunde höra den här refrängen nu: "How's a guy supposed to fail... with someone like you around" och fortsätter med [I]Imaginary Friends[/I] som verkar handla om människor som kan räkna sina kompisar på en hand. [I]From Now On[/I] luktar flanellskjorta, gumbo och bluesmusik men Rons röst blir aldrig sådär hopplöst deprimerande utan bibehåller sin klarhet. Man behöver inte vara rädd för att den här musiken kommer att hamna hemma hos grånande gubbar och gummor som funderar på Botox, boots och bärs. Det enda som är konstigt på den här skivan är att töntarna från Travis spelar på några låtar. Eller kanske är det bara logiskt och harmlöst att de har sadlat om till studiomusiker. Jag är i alla fall lyckligt ovetande om på vilka låtar de gästar, annars skulle det säkert klia i kroppen av obehag. [I]Wishing Wells[/I] är definitivt rockigast på den här skivan, och det betyder aningen grövre riv på gitarrsträngarna och en tam trumma som någon förmodligen slår på med en liten kulört dammvippa. Jag lyssnar på [I]Whatever it Takes[/I] som med sina somriga stråkar drar med mig till [I]How On Earth[/I]. Ron säger att det är den mest romantiska låten han har skrivit och de små pianoberöringarna övertygar mig fullkomligt och plötsligt står jag framför den sista låten [I]I Know it Well[/I] som blir ett upplyftande farväl.