Rikard “Skizz” Bizzi - Kärlek, funk och solidaritet

Nicholas Ringskog Ferrada-Noli 00:37 16 May 2013

Producenten och rapparen Skizz ligger bakom två av de senaste årens tyngsta svenska hiphopsinglar – egna gruppen Stockholmssyndromets Lårparti och Sjukstugans Zig Zag (som han gästade). Han har en känsla för tjock pulserande funk som han inte delar med någon annan svensk hiphopproducent, det låter som en elektronisk uppdatering av både 90-talets slöaste västkustrap och 00-talets mest progressiva neo-soul. Men på sitt första soloalbum erbjuder han inte bara fascinerande beats utan även en häpnadsväckande mognad som textförfattare och artist. Kärlek, funk och solidaritet handlar om resan från psykisk ohälsa, missbruk och dekadens till ett liv som getts mening och ljusning genom kärlek. Det skulle lätt kunna bli cheesy pekoral, men Skizz ror det hela i land med sin osentimentala ärlighet, sin humor och sin perfekta syntes mellan ord och musik, något som kommer naturligt för en rappare som gör sina egna beats. Han visar att man kan göra hiphop som är vuxen utan att låta tråkig. Och i titelspåret inspireras de båda gästerna Timbuktu och Eye-N-I till briljanta verser.

Bäst just nu: Musik

Kendrick Lamar – To Pimp a Butterfly

Lika samhällskritisk som excentrisk flexar Kendrick Lamar sina rapmuskler och visar prov på en flowmässig arsenal som i nuvarande generation nog saknar motstycke.

The Very Best – Makes a King

En soundmässig mix mellan Londons klubbliv och malawisk folkmusik.

Jonathan Johansson - Lebensraum

Jonathan Johansson river musikaliska murar och kombinerar sin tidigare dramatiska åttiotalspop både med rytmer som Kaah skulle vara stolt över och med hitvänlig attraktionskraft lika vass som någonsin.

This is Head - This is Head

This is Head spelade in den här skivan i en västkustsk sommarstuga bortom civilisationen och det märks på soundet. Det är hembygd, ödslighet och rastlöshet, fortfarande psykedeliskt men mindre krautigt och mer melodiskt. Som vanligt är det ett genremässigt givande och tagande, ett hopkok av allt möjligt, men ändå ett slags This is Headsk harmoni. Instrumentala Timmerdalen börjar som kinesisk folkmusik, övergår i en hypnotisk urladdning och avslutas ivägtuffandes på ett tåg, People är slingrande vacker, funkig och melankolisk, medan Colors är en överdos prärie.

Lilla Sällskapet - Nattdjur

Uppföljaren till utmärkta Om Vingarna Bär inleds lite lökigt med hejaramsa och rockigt monotona gitarrer. Men redan på fina andraspåret Över Molnen skiftar albumet till det mer elektroniskt styrda sound som sedan dominerar resterande del. Mestadels dansant, med vitt genreskilda ljudkomplement. Det är både imponerande och intressant hur ett gäng så olika influenser tillsammans kan låta så enhetligt. Textmässigt varvas vardagsrealism med festnätter och sommarnostalgi.