Righteous Boy

Patrik Forshage 21:53 6 Feb 2002
Ibland lämnar Righteous Boy Tambourine Studios och går på gatorna som en vanlig man. Då brukar han kalla sig för Magnus Sveningsson, precis som innan han tog en timeout från Cardigans. När Magnus Sveningsson nu återvänder till musiken har han hittat nya husgudar. De stämningar han med hjälp av stråkar och mollackord skapar påminner inte så lite om Nick Cave och Tindersticks. [I]Straight Song[/I] måste ses som en hyllning till Leonard Cohen, komplett med 80-talssynthar och vän damkör. Men samtidigt är Righteous Boy mera öppen för ny elektronik i sina låtar än så dystra herrar. [I]I Sing Because of You[/I] är den typen av skiva man lockas att spela ofta när kvällen blivit sen och ensam, och då gör det inget att flera spår kräver många lyssningar innan deras starka identitet blir tydlig. Men här finns också omedelbara singeln [I]Loved Among Friends[/I], som är värd att älskas av flera, och den snabbare synthpopen i [I]Righteous Boy/Righteous Girl[/I]. När Nina Persson -- och kanske också Righteous Boy om han återvänder till bandet? -- avfärdar att Cardigans kommande skiva kommer att bära spår av deras sidoprojekt är det givetvis skitsnack, förutsatt att inte medlemmarna är schizofrena. Räkna med att Cardigans kommande dystra ballader kommer att kombinera alt.countryreferenser och elektronik när det är så dags. Särskilt med tanke på att Nathan Larson, Ninas man, är mycket aktiv på Righteous Boys skiva. I den ännu inte godkända OS-grenen "flest spin-offs från ett och samma band" tar härmed Cardigans ledningen. Men om det ges stilpoäng är fortfarande Broder Daniel ohotade.