R. Kelly

admin-kollegorna 15:36 25 Jul 2005
Just nu känns det präktiga dubbelalbumet [I]Happy People/U Saved Me [/I]långt borta. R'n'b-genrens självutnämnde motsvarighet till musfångaren från Hameln är tillbaka. Med ännu en temaskiva om sex. Här borde jag skriva något fyndigt om R:ets fascination för mindreåriga och urin. Jag väljer dock att avstå - det jobbet kommer ändå Chris Rock och Dave Chappelle att göra så mycket bättre. Istället nöjer jag mig med att göra en lista på allt en människa behöver veta om den småvarma pyttipanna av knullballader, smygcrunk, bilkryssningsfunk, reggaeton och firmafestvänlig dancehall som är [I]TP.3 Reloaded[/I]: 1. När R. Kelly nuförtiden skriver låtar om sex är det som när Jan Guillou skriver böcker om västgötska korsriddare - det är väloljat, välresearchat (antar jag), bitvis löjligt men med okej underhållningsvärde. Samtidigt så lätt att lägga ifrån sig för att istället ägna sig åt något av högre konstnärlig kaliber. 2. Albumet är förvånansvärt humoristiskt. Raden "girl, I'm ready to toss your salad" från [I]In the Kitchen [/I]blir oförklarligt rolig när den kommer från just R:et. Särskilt i en låt där han precis berättat att han går igång på Kalle Anka-kostymen (t-shirt och naken underkropp). Vid några tillfällen är sexmetaforerna så usla att de bara kan vara R. Kellys primitiva försök till ironi - en rad som "lead me to your secret jungle" (från [I]Slow Wind[/I]) kan inte tolkas på något annat sätt. 3. På tal om [I]In the Kitchen [/I]- var i helvete är [I]Sex in the Kitchen (remix)[/I]? Inte på skivan. 4. Skivans räddning är den medföljande dvd:n med [I]Trapped in the Closet[/I]-sviten, en melodramatisk och refrängbefriad r'n'b-opera i fem delar och milstolpe i genren "bisarr konceptsoul". 5. [I]TP.3 Reloadeds [/I]omslag föreställer R. Kelly som väntar på att få en avsugning av en klippa.