Petter Wallenberg – Rainbow Riots

Sara Berg 11:16 17 Jun 2017

Jag önskar att jag kunde ge det här albumet ett högre betyg, för dess budskap är så viktigt. Petter Wallenberg (House of Wallenberg) har skrivit och producerat de tolv låtarna för att uppmärksamma och stötta HBTQ-personer som lever i länder där det är livsfarligt att inte vara cis och straight. De medverkande artisterna kommer själva från några av dessa länder, däribland Uganda. Tyvärr är grundmaterialet emellanåt rent olyssningsbart, emellanåt bara dåligt.

Allra värst är texterna, som förlorar i litterär kvalitet mot en andraklassares beskrivning av sitt sommarlov. Oftast upprepas olika slagord och mantran, men budskapen är så banala att det blir pinsamt. Ett par exempel: ”I need love, you need love, we need love”, som låter som en grammatikövning, samt ”Put your hands up in the air, if you want to fight for freedom”. De fungerar på dekaler i en prideparad, men i låtform känns de bara klyschiga. Med ett par undantag, som Mad as Hell, där sydafrikanska rapparen Umlilo påminner om Leila K och Onyambe, där texten inte sjungs på engelska. Musikaliskt rör sig låtarna kring eurotechno, dancehall, kommersiell pop och rap, säkert som ett försök att öka peppen, men samtidigt klyschigt även det.

Men köp skivan ändå, pengarna går till något bra.