Peter LeMarc

Patrik Forshage 17:21 1 Dec 2003
Peter LeMarc var övertygad om att musiken var ett färdigt kapitel för honom. Han är mycket öppen om scenskräcken som blev till torgskräck med tiden, och som inneburit att han inte gjort en skiva sedan 1997. Efter samtalsterapi och insikter blev han ändå - mycket motvilligt - övertalad att börja skriva sånger igen, sånger han själv kallar "Vykort från skärselden". "Sångerna var till för att hjälpa mig och ingen annan". Några av dem finns här, och Peter LeMarc skiter fullständigt hur publiken uppfattar dem, de är hans läkeprocess. Så hur kan man bedöma estetiken i en terapijournal? Det går naturligtvis inte. Istället måste vi fråga oss om det som varit livsviktigt för Peter LeMarc också är relevant för andra, och även om inledande [I]Från ett fönsterlöst rum[/I] är så öppen och påträngande själv utlämnande att den nästan blir outhärdlig att höra, särskilt om man kan identifiera sig med den paniskt klaustrofobiska känsla Peter LeMarc beskriver, är svaret ändå tveklöst Ja. Det är en nästan fysisk lättnad när han begraver av sina trauman i [I]Detta blir min död[/I], som blir ett avstamp för ett en aning lättare sinnelag under resten av skivan. Med omedelbara [I]Så långt mina armar räcker[/I], där Peter LeMarc leker Sam Cooke en liten stund, och [I]Någonting som är heligt[/I], minst lika lättillgänglig som vad som helst från Per Gessles senaste skiva, borde [I]Det som håller oss vid liv[/I] kunna intressera en stor grupp människor, även om en stor del av Gessles unga beundrare förbryllat skulle klia sig i hårbotten över texternas vuxna resonemang och ångest och över den explicita sexualiteten i till exempel [I]Skönt att finnas till[/I]. Tillsammans med sonen Marc Asplén, som först lockade pappa ur sin isolering, har Peter LeMarc hållit studiomaffian med folk som Backa-Hans Eriksson och Micke Nord Andersson kort under den snabba inspelningen. Bandet fick bara höra demos av låtarna en gång innan de tvingades direkt till tagning, och det gör att musiken slipper undan den trist polerade medelåldersrock-fällan, och blir luftig och spontan. [I]Det som håller oss vid liv[/I] är till stora delar en mycket privat skiva, och Peter LeMarc är inte intresserad av om den säger något till dig eller mig. Det är förmodligen just det som gör att den blir så viktig för oss.