Ossler - Stas

Patrik Forshage 00:41 31 Jan 2013

Ny kärlek och separation - för män med poetiska ambitioner finns inga andra livskriser som skapar sådana behov att uttrycka sig i storslagna metaforer. För Ossler leder skilsmässan till jämförelser med fåglar som faller från himlen, borttappade smycken och oxiderande metall. Den sortens dramatiska bilder passar utmärkt i de dova sångerna där sparsamma gitarrdissonanser förstärker attraktionen i Osslers obehag. Vänner av hans (och hans kollegor Christian Gabel och Micke Herrströms) arbetsgivare Thåström kommer att känna igen sig i mörkt suggestiva muller. Men där finns också ett försiktigt spirande hopp, och även om Stas i första hand är självterapi och läkandeprocesser för Ossler finns här allmänmänsklighet och skönhet nog för att göra skivan viktig oberoende av lyssnarens livssituation.

Iron & Wine - Beast Epic

Sam Beam har slarvat runt med 10”-vinyler i begränsade upplagor och coveralbum i duetter med polare under några år, men när han nu är tillbaka med ett högst seriöst album av nya och egna kompositioner blir det tydligt hur mycket vi saknat den sidan av honom. Det låter så enkelt när han startar i Claim You Ghost med knappt något komp mer än en nästan tyst akustisk gitarr och ett piano, och inte så mycket till melodi, och sedan undan för undan väver en skir och vemodig sång runt det spartanska och inom tre minuter fullständigt har fångat både lyssnarens

Ji Nilsson - Scandinavian Pain

I somras satt jag på ett fik i Paris och diskuterade med en fransk vän varför svenskar producerar så bra konst. Vi kom fram till att det hade med mörkret och kylan att göra. Den ångest det nordiska mörkret framkallar och hur man måste hitta något vackert i det annars går man under.