Ossler - Stas

Patrik Forshage 00:41 31 Jan 2013

Ny kärlek och separation - för män med poetiska ambitioner finns inga andra livskriser som skapar sådana behov att uttrycka sig i storslagna metaforer. För Ossler leder skilsmässan till jämförelser med fåglar som faller från himlen, borttappade smycken och oxiderande metall. Den sortens dramatiska bilder passar utmärkt i de dova sångerna där sparsamma gitarrdissonanser förstärker attraktionen i Osslers obehag. Vänner av hans (och hans kollegor Christian Gabel och Micke Herrströms) arbetsgivare Thåström kommer att känna igen sig i mörkt suggestiva muller. Men där finns också ett försiktigt spirande hopp, och även om Stas i första hand är självterapi och läkandeprocesser för Ossler finns här allmänmänsklighet och skönhet nog för att göra skivan viktig oberoende av lyssnarens livssituation.

Beth Orton – Kidsticks

Beth Orton är en sådan där artist vars namn jag mycket väl känner till, utan att egentligen kunna räkna upp en enda av hennes låtar. Hon skapar album istället för singlar, helheter istället för beståndsdelar. På nya skivan är hon mer experimentellt elektronisk, vilket är ett lyft. Hon har annars en tendens att lätt försvinna i bruset av betydligt mer catchy musik, nu är åtminstone singeln 1973 lite popigare, liksom inledande och ganska peppiga Snow. Men även denna gång passar soundet bättre för meditationsyoga än powerwalk.

Niklas Lind – Gammal kärlek

Den som sörjer Lars Winnerbäcks skifte från finurlig poptrubadur till maffig rockman eller saknar Olle Ljungström och hans mer nedtonade sånger har mycket att hämta hos Niklas Lind.

Här finns det avskalade, sorgmodiga och bossajazziga, den långsamma, Monica Zetterlundska promenaden genom stan och en dos av Olle Adolphson. Niklas Lind är på topp i de lugnare låtarna, hans röst passar bäst i mjuk form. De klämmigare och svängigare bitarna känns däremot ganska överflödiga och hade lätt kunnat plockas bort.