Only The Strongest Will Survive

14:13 30 May 2000
Jag vill ha ett bra, nytt engelskt popband. Jag vill ha ett nytt Oasis. Ett nytt Blur. Jag tycker faktiskt att det till och med börjar bli dags att vilja ha ett nytt The Stone Roses. Jag vill ha ett popband som släpper en enda debutsingel som förändrar allt. Jag vill ha gitarrer. Jag vill ha låttexter som handlar om knark och tjejer. Jag vill ha Umbro-jackor och bruna luggar! Vad jag inte vill ha är [I]Only The Strongest Will Survive[/I] med Hurricane #1. Jag vill inte ha ännu mer nostalgisk riffrock som gör trötta flörtar med ny dansmusik. Jag vill absolut inte ha ett brittiskt popband som ägnar ett helt år åt att spela in ett "funkigt" rockalbum som låter som [I]I Wish I Could Fly[/I] med Roxette. Tänk er att Per Gessle, med sin unkna vision om dansant rock, hade ersatt Noel och Liam på Oasis senaste album så får ni en ungefärlig bild av var [I]Only The Strongest Will Survive[/I] befinner sig. När Hurricane #1 släptte sitt debutalbum var jag i så desperat behov av ett nytt engelskt popband att jag inbillade mig att det var bra. Den skivan låter visserligen fortfarande som en uppenbarelse jämfört med det här, men med lite perspektiv kan vem som helst avgöra att Hurricane #1 aldrig kommer förändra någonting och inte vara ihågkomna av någon om fem år. [I]Only The Strongest Will Survive[/I] är bara ännu en spik i skivbolaget Creations kista, och jag hoppas att det inte kommer sälja ett smack, så att Alan McGee äntligen kan inse hur hopplöst fel ute de är med allt de gör just nu.