OIAM - Lyxproblem

camila astorga diaz 00:00 25 Nov 2014

Kaxighet får lov att vara ett signum. Lyxproblem inleds otidsenligt och kontroversiellt nog med en pampig refräng som får sätta tonen för de resterande spåren: ”För alla gånger som ni sa att jag inte skulle bli någonting, överallt nu bror se dig omkring.” Texterna signerade Adam KanyamaGedz och Samboii handlar om att rida på hypen, en takeover och att inte följa normen. Med en mix av elgitarrer, rastlösa trummor och i en skarp produktion rappar de hämningslöst över beatet. Texterna är sköra men vackra, särskilt Adam Kanyamas rap glänser i varje strof. Det är värt att lyssna på EP:n bara för att höra honom twista orden i rätt riktning. Dit han leder följer vi.

Lana Del Rey - Lust For Life

Förlåt, men jag finner Lana Del Rey så fruktansvärt ointressant. Missförstå mig inte, jag förstår att ledsna plutiga läppar och släpande röst säljer skivor, men det är så många lager melankolisk image över allt hon gör att jag har svårt att se igenom dem och ge musiken någon ärlig chans. Fortsatt nostalgisk över en tid hon aldrig upplevt flirtar Del Rey med klassisk americana. Det är gamla bilar, svartvita bilder och en glamorös tragisk estetik som genomsyrar allt hon rör vid - men för mig känns det bara kalkylerat och krystat.

Bobby Raps – Mark

Sedan 24-årige Bobby Raps flyttade från St. Paul till Los Angeles har han återkommande blivit föreslagen som potentiell spökskrivare i olika sammanhang, men också krediterat anlitad som låtskrivare och producent. Han skrev och co-producerade till exempel The Weeknds samarbete med Kendrick Lamar, Sidewalks

Radio Dept. – Teach Me to Forget

När jag frågade Radio Dept förra året vilken som var deras favoritskiva, valde de en av den turkiska duon Kim Ki O. Nu har samma duo gjort en remix på Radio Dept-låten Teach Me to Forget och det är den som får avsluta den här EP:n med samma namn. Av de tre remixer, som utgör hälften av spåren, är detta den bästa. Den är skönt karg och dystopisk och blir en snygg kontrast till bandets egen, mer försiktigt houseinfluerade, version.