OIAM - Lyxproblem

camila astorga diaz 00:00 25 Nov 2014

Kaxighet får lov att vara ett signum. Lyxproblem inleds otidsenligt och kontroversiellt nog med en pampig refräng som får sätta tonen för de resterande spåren: ”För alla gånger som ni sa att jag inte skulle bli någonting, överallt nu bror se dig omkring.” Texterna signerade Adam KanyamaGedz och Samboii handlar om att rida på hypen, en takeover och att inte följa normen. Med en mix av elgitarrer, rastlösa trummor och i en skarp produktion rappar de hämningslöst över beatet. Texterna är sköra men vackra, särskilt Adam Kanyamas rap glänser i varje strof. Det är värt att lyssna på EP:n bara för att höra honom twista orden i rätt riktning. Dit han leder följer vi.

Beth Orton – Kidsticks

Beth Orton är en sådan där artist vars namn jag mycket väl känner till, utan att egentligen kunna räkna upp en enda av hennes låtar. Hon skapar album istället för singlar, helheter istället för beståndsdelar. På nya skivan är hon mer experimentellt elektronisk, vilket är ett lyft. Hon har annars en tendens att lätt försvinna i bruset av betydligt mer catchy musik, nu är åtminstone singeln 1973 lite popigare, liksom inledande och ganska peppiga Snow. Men även denna gång passar soundet bättre för meditationsyoga än powerwalk.

Niklas Lind – Gammal kärlek

Den som sörjer Lars Winnerbäcks skifte från finurlig poptrubadur till maffig rockman eller saknar Olle Ljungström och hans mer nedtonade sånger har mycket att hämta hos Niklas Lind.

Här finns det avskalade, sorgmodiga och bossajazziga, den långsamma, Monica Zetterlundska promenaden genom stan och en dos av Olle Adolphson. Niklas Lind är på topp i de lugnare låtarna, hans röst passar bäst i mjuk form. De klämmigare och svängigare bitarna känns däremot ganska överflödiga och hade lätt kunnat plockas bort.