Nosaj Thing - Home

Love Lagerberg 00:35 22 Jan 2013

2012 var beatsens stora renässansår. Här är den naturliga utvecklingen. Om beats nu får vara sig själv i sin egen puppa blir det frestande att bryta sig ur det och använda resterna av skalet genom att återvinna det i brutna beats. Lukid, Samiyam, Tokimonsta, Anenon, Supreme Cuts och FaltyDL är Nosaj Things jämlikar. Men Nosaj Thing hävdar sig i denna skara som den mer sensibla, lyhörda och försiktigt mjuka. Toro Y Moi och Kazu Makino hjälper med sina röster till att minimera risken för hissmusik på Home, som å andra sidan aldrig är överhängande.

Beth Orton – Kidsticks

Beth Orton är en sådan där artist vars namn jag mycket väl känner till, utan att egentligen kunna räkna upp en enda av hennes låtar. Hon skapar album istället för singlar, helheter istället för beståndsdelar. På nya skivan är hon mer experimentellt elektronisk, vilket är ett lyft. Hon har annars en tendens att lätt försvinna i bruset av betydligt mer catchy musik, nu är åtminstone singeln 1973 lite popigare, liksom inledande och ganska peppiga Snow. Men även denna gång passar soundet bättre för meditationsyoga än powerwalk.

Niklas Lind – Gammal kärlek

Den som sörjer Lars Winnerbäcks skifte från finurlig poptrubadur till maffig rockman eller saknar Olle Ljungström och hans mer nedtonade sånger har mycket att hämta hos Niklas Lind.

Här finns det avskalade, sorgmodiga och bossajazziga, den långsamma, Monica Zetterlundska promenaden genom stan och en dos av Olle Adolphson. Niklas Lind är på topp i de lugnare låtarna, hans röst passar bäst i mjuk form. De klämmigare och svängigare bitarna känns däremot ganska överflödiga och hade lätt kunnat plockas bort.