Newkid - Alexander Jr Ferrer

Nicholas Ringskog Ferrada-Noli 05:00 15 Apr 2011

Lorentz & M. Sakarias protégé från Uddevalla har hunnit fylla 20 och har blivit lite mer barsk, men har fortfarande uppspärrade ögon, en aptit på storstadsdrömmar, och han har de finaste sångmelodierna en svensk rappare begåvats med. Debutalbumet är fullsmockat av hits, och även om man kan sakna humorn och lekfullheten från mixtapet Newkid on the Block är låtarna personliga och känslofyllda. En vacker hyllning till ungdomens eld.

Bäst just nu: Musik

Kendrick Lamar – To Pimp a Butterfly

Lika samhällskritisk som excentrisk flexar Kendrick Lamar sina rapmuskler och visar prov på en flowmässig arsenal som i nuvarande generation nog saknar motstycke.

The Very Best – Makes a King

En soundmässig mix mellan Londons klubbliv och malawisk folkmusik.

Jonathan Johansson - Lebensraum

Jonathan Johansson river musikaliska murar och kombinerar sin tidigare dramatiska åttiotalspop både med rytmer som Kaah skulle vara stolt över och med hitvänlig attraktionskraft lika vass som någonsin.

Soilwork - The Ride Majestic

Det är hedervärt i hur Soilwork trofast har byggt vidare på sitt melodiska koncept utan att ge vika från sin utsatta kurs. Björn Strid har likt en urstark kapten tagit fram skutan genom de värsta ovädren med bravur, trots kriser, konflikter och avstånd. Därför är The Ride Majestic så oerhört tydligt metaforiskt. Känslan påminner om de två senaste albumen, men för med sig en betydlig aggressivare touch som inte släpper på eftertanke, utan snarare utökar det tekniska broderiet.

Backyard Babies - Four By Four

Jag har alltid upplevt Backyard Babies som bäst när den hårda attityden har prioriterats. Ju längre in i karriären har bandet gått bort ifrån detta koncept och därav har också mitt intresse i bandet avtagit. Men till bandets comeback har smålänningarna omvänt min tveksamhet. Lagom lättsamt att gunga huvudet till, men samtidigt med ett musikaliskt allvar låter de sin rocks utsmyckningar av punk, pop, country och rockabilly få fullt spelutrymme. Det är inte något som får mig direkt att storma av förtjusning, men det är ett Backyard Babies som känns självsäkert och roligt igen.