Neil Young - Fork in the Road

Patrik Forshage 08:22 9 Apr 2009

Ingen sätter sig på Neil Young, och ingen stoppar hans nycker. Tyvärr. Neil Young är Neil Young, och honom sätter sig ingen på. Tyvärr, kan man tycka när han åter skjuter upp både ett färdiginspelat Crazy Horse-album den där gigantiska retrolådan som vi längtat efter så lång (nytt releasedatum i juni, men håll inte andan) och snabbsläpper en av de där temaskivorna han då och då får för sig att världen behöver. Den här gången behandlar han kärleken till sin bil och det alternativa drivmedel han kör den på, och vilken annan artist som helst hade omedelbart fått se de här ofokuserade och tungfotade bluesrocknumren refuserade. Bara Just Singing A Song räddar Neil Youngs rykte som mannen som aldrig släppt ett fullständigt genomuselt album, och det med en hårsmån.

Lana Del Rey - Lust For Life

Förlåt, men jag finner Lana Del Rey så fruktansvärt ointressant. Missförstå mig inte, jag förstår att ledsna plutiga läppar och släpande röst säljer skivor, men det är så många lager melankolisk image över allt hon gör att jag har svårt att se igenom dem och ge musiken någon ärlig chans. Fortsatt nostalgisk över en tid hon aldrig upplevt flirtar Del Rey med klassisk americana. Det är gamla bilar, svartvita bilder och en glamorös tragisk estetik som genomsyrar allt hon rör vid - men för mig känns det bara kalkylerat och krystat.

Bobby Raps – Mark

Sedan 24-årige Bobby Raps flyttade från St. Paul till Los Angeles har han återkommande blivit föreslagen som potentiell spökskrivare i olika sammanhang, men också krediterat anlitad som låtskrivare och producent. Han skrev och co-producerade till exempel The Weeknds samarbete med Kendrick Lamar, Sidewalks

Radio Dept. – Teach Me to Forget

När jag frågade Radio Dept förra året vilken som var deras favoritskiva, valde de en av den turkiska duon Kim Ki O. Nu har samma duo gjort en remix på Radio Dept-låten Teach Me to Forget och det är den som får avsluta den här EP:n med samma namn. Av de tre remixer, som utgör hälften av spåren, är detta den bästa. Den är skönt karg och dystopisk och blir en snygg kontrast till bandets egen, mer försiktigt houseinfluerade, version.