Neil Young - Fork in the Road

Patrik Forshage 08:22 9 Apr 2009

Ingen sätter sig på Neil Young, och ingen stoppar hans nycker. Tyvärr. Neil Young är Neil Young, och honom sätter sig ingen på. Tyvärr, kan man tycka när han åter skjuter upp både ett färdiginspelat Crazy Horse-album den där gigantiska retrolådan som vi längtat efter så lång (nytt releasedatum i juni, men håll inte andan) och snabbsläpper en av de där temaskivorna han då och då får för sig att världen behöver. Den här gången behandlar han kärleken till sin bil och det alternativa drivmedel han kör den på, och vilken annan artist som helst hade omedelbart fått se de här ofokuserade och tungfotade bluesrocknumren refuserade. Bara Just Singing A Song räddar Neil Youngs rykte som mannen som aldrig släppt ett fullständigt genomuselt album, och det med en hårsmån.

Magic Potion - Pink Gum

Först studsar man inför den utstuderat veka sångrösten och ännu mer inför en gitarr som låter som att inspelningshastigheten sackar. Men Magic Potion blinkar åt Galaxie 500 och i Booored (sic!) väldigt mycket åt Velvet Underground, och deras småpsykedeliska 60-talspop vinner i längden. Snart framstår skavankerna bara som charmerande moucher, och efter en tre-fyra lyssningar har de vunnit lyssnarens hjärta.

Gold Panda – Good Luck and Do Your Best

Det experimentella enmansbandet Gold Pandas instrumentella samplingsmusik är vanligtvis betydligt mer beatig, men här kommer influenserna från Japan. Soundet är skirare, mer drömskt och övernaturligt, Autumn Fall låter som en slowmotionpromenad förbi körsbärsträd och japanska vindspel, In My Car är en nedtonad version av The Avalanches Since I Left You och I am Real Punk är en teceremoni i ett tempel.