Neil Young & Crazy Horse - Americana

Patrik Forshage 23:27 10 Jun 2012

När Neil Young behöver få utlopp för sitt oväsen ringer han Crazy Horse, som alltid slamrar hårdare och följsammare än någon annan. Så har det varit i 44 år (!), och bara någon enstaka gång har slammerlusten varit större än idéer och melodier. Men den oro över musans frånvaro som man kan känna när Neil Young rotar bland uttjatade amerikanska folksånger visar sig ogrundad. Han tolkar Oh Susannah, Wayfarin’ Stranger och This Land is Your Land med auktoritet och distortion nog för att få Bruce Springsteen att gå i pension, och Clementine och Tom Doley – eller Tom Dula som den heter här - påminner inte det minsta om hur fantasilösa gatumusikanter envisas med att sjunga dem sedan decennier. Bara avrundningen med en rätt lam tolkning av den engelska nationalsången (!) blir för mycket. Americana bör förstås inte betraktas som något av Neil Youngs centrala verk. Men för den som uppskattar rundgång och dist är det på alla sätt igenkänneligt och trivsamt.

Tory Lanez – I Told You

En blandning av mysig R&B, brysk Future-trap och autotunad radiopop. Både var för sig och inkorporerade i varandra. På vissa ställen var för sig men på samma låt. Låter det rörigt? Det är det. Men ändå kul på något sätt. Hade han bara struntat i de intressedödande skitsen hade albumet förmodligen varit en underhållande lyssning från start till mål.

Frank Ocean – Blonde

Det karaktärsmässiga steget från Endless till Blonde är inte särskilt långt, men det existerar i allra högsta grad. Framförallt ligger skillnaderna i strukturen, men Blonde låter också dyrare och ljudmässigt rikare än sin två dagar äldre föregångare. Något överproducerat arenanummer är det dock långt ifrån. Den soniska rikedomen består mestadels i en omfattande variation på ett fåtal instrument och en, med Frank Ocean-mått mätt, större vokal oförutsägbarhet.

Frank Ocean – Endless

Trots att Frank Oceans perfektionism länge varit vida känd upplevs Endless som ett konstant flöde av spontanitetspräglad musik, som här och var saktar ner tillräckligt för att han ska kunna fullborda en tanke helt och hållet. Den processgrundade musiken kan ses som en audiell version av den spiraltrappa Ocean bygger i albumets visuella del. Ett arbete som inte innefattar den färdiga produkten, utan bara vägen dit.

The Veils - Total Depravity

Med fog kan man beskylla The Veils för spretighet. På sitt femte album, producerat tillsammans med El-P, gör Finn Andrews i ena stunden en synthpunk som ekar Suicide och befolkas av såväl L Ron Hubbard och påven som av Ingrid Bergman och Steve McQueen. Omedelbart efteråt låter Finn Andrews röstmässigt exakt som David Byrne, och på andra håll som John Lydon i elektronisk dub. I sådana elektroniska partier är The Veils komplexa och krävande, i A Bit On the Side snarare suggestiva och dramatiska och i elpianopopiga Low Lays the Devil inbjudande och vänliga.