Moodymann

13:13 1 Jun 2003
Varje amerikansk generation har sina krig och trauman. De patriotiska skräckkänslor som rädslan för Bomben piskade upp under kalla krigets dagar är av samma slag som de som "code orange" manar fram idag. Kenny "Moodymann" Dixon Jr förföljs av ett annorlunda men likväl nationellt trauma: Marvin Gayes död den första april 1984. Ur Kenny Dixon Jrs katalog märks med anledning av detta bland annat [I]The Day We Lost the Soul[/I] - en låt som varvar radioreferat och kommentarer från dagen för Gayes dödsskjutning med hans allra vänligaste soulklassiker. Mängder med samplingar och influenser från Marvin Gayes musik har sökt sig in i Moodymanns. Trots tillbakablickarna håller Moodymann undan det simpelt vemodiga. Simpel sentimentalitet fimpar han som en rostad gammal joint. Därför drog plötsligt [I]The Day We Lost the Soul[/I] igång i en glammig hybrid mellan techno och disco. I ett huj förvandlades dödsrunan till ett intensivt här-och-nu-ögonblick av house för riktiga människor. Vare sig Moodymann lånar från gospel, jazz eller afrobeat gör han det aldrig efterhärmligt. Medan Masters of Work har gjort sig en halv karriär på gamla låtar med en housekick inunder finns simpel efterapning inte på Moodymanns agenda. Vid sidan om Marvin Gaye-fetischismen har Moodymann skapat några av de allra starkaste ögonblick som finns inom Detroithouse och lite av den bästa moderna housemusik som överhuvudtaget finns. Hans fjärde skiva eskalerar liksom tidigare med samma eleganta skiftningar som hans dj-set. Moodymann smiter obemärkt in silkeslena grooves långt under lyssnarens radar. Impulsiv och sparsamt instrumenterad techno byter av med låga housetempon och släpiga soft jazz-saxsolon (sannolikt signerade Norma Jean Bell). De mumlade soulhymnerna och lätt distade technokaggarna är mer riktade till de redan frälsta, här finns inte någon ny [I]Ya Blessin' Me[/I], den dyrkade ledsingeln från förra skivan. Risken är stor att det aldrig mer kommer en ny sådan sång. Just nu kan housevärlden bara glädjas åt att en av vår tids stora soulmän har landat ännu ett magnifikt album.