Money, Power & Respect

17:27 29 May 2000
I det en minut och 44 sekunder långa introt är det faktiskt förbluffande bra. Avspända doo wop-killar lägger sköna harmonier i ett skuggigt gathörn en lite för het sommardag i Yonkers, New York. Lekande barn i bakgrunden, samplade polissirener, en kyrkklocka och så en skön röst som berättar om sina barndomskvarter och hur han växte upp med Mike Tyson som främste förebild. Obönhörligen dras man till stereon för att kunna höja volymen lite inför första låten. Det är då allting går åt helvete. En handfull riktigt fåniga samplingar, ett alldeles för enkelt trumkomp, brutalt löjliga viskningar som förmodligen ska föreställa ett annorlunda grepp eller något, och slutligen det första i raden av de mest värdelösa texterna i år. Den som orkar lyssna på den här tuggummi-flipflopen ända fram till det femte spåret, titellåten [I]Money, Power & Respect[/I], får höra Lil' Kim rappa om hur just pengar, makt och respekt är det viktigaste i världen, i den ordningen. Och det får hon ju tycka om hon vill. Men frågan är om det verkligen är lagligt att först göra en riktigt bra skiva ([I]Conspiracy[/I] med Junior M.A.F.I.A. 1995) och sedan försöka lura oss lyssnare att köpa det här skräpet. Ärligt talat: klart jag kan ta det monotona upprepandet av exakt samma tråkiga samplingar på skiva efter skiva. Och okej om upplägget säljer och producenterna eller skivbolagsbossarna eller vilka det nu är som bestämmer inte vill att artisterna ska försöka leva upp till sina ursprungliga, konstnärliga ambitioner. Men när någon av killarna i den här trion i början av [I]Get This $[/I] mumlar något om att de envisas med att tjata om pengar så mycket "'Cause we like money, bitch" får det fan vara nog. Hade The Lox fortsatt som i introt hade det här blivit en av årets bästa skivor. Istället slutar det som en uppvisning i verkligt smaklös svart kapitalism, där det sjuka budskapet gömts i den billigaste versionen av den underbaraste musiken i världen. Lite som att beställa rysk kaviar och champagne, men istället få in torskrom och lättöl under förevändningen att det också är mat.