Mohammed Ali - Vi

Maja Bredberg 05:00 13 Apr 2011

Äkta hopp tar spjärn från livets svärta. Det vet Mohammed Ali. De vägrar blunda för det svåra och lägger känslosamt, hårt och rakryggat sina intellektuellt finslipade gåshudsrader över The Salazar Brothers minutiösa produktion. Låter den berättande rappen få ta plats.
Vare sig det upplevs som samhällskritiskt eller helylle i förorten förmedlar de en trovärdig optimism som närmast kan hittas i Pete Rock & CL Smooths Appreciate. När Sverige i låten Ghettobarn dessutom föräras med en alldeles egen motsvarighet till Jay-Zs Hard Knock Life och Scarfaces On My Block är det lätt att känna hur svensk hiphops själ växer med Mohammed Ali.

Lana Del Rey - Lust For Life

Förlåt, men jag finner Lana Del Rey så fruktansvärt ointressant. Missförstå mig inte, jag förstår att ledsna plutiga läppar och släpande röst säljer skivor, men det är så många lager melankolisk image över allt hon gör att jag har svårt att se igenom dem och ge musiken någon ärlig chans. Fortsatt nostalgisk över en tid hon aldrig upplevt flirtar Del Rey med klassisk americana. Det är gamla bilar, svartvita bilder och en glamorös tragisk estetik som genomsyrar allt hon rör vid - men för mig känns det bara kalkylerat och krystat.

Bobby Raps – Mark

Sedan 24-årige Bobby Raps flyttade från St. Paul till Los Angeles har han återkommande blivit föreslagen som potentiell spökskrivare i olika sammanhang, men också krediterat anlitad som låtskrivare och producent. Han skrev och co-producerade till exempel The Weeknds samarbete med Kendrick Lamar, Sidewalks

Radio Dept. – Teach Me to Forget

När jag frågade Radio Dept förra året vilken som var deras favoritskiva, valde de en av den turkiska duon Kim Ki O. Nu har samma duo gjort en remix på Radio Dept-låten Teach Me to Forget och det är den som får avsluta den här EP:n med samma namn. Av de tre remixer, som utgör hälften av spåren, är detta den bästa. Den är skönt karg och dystopisk och blir en snygg kontrast till bandets egen, mer försiktigt houseinfluerade, version.