Mohammed Ali - Vi

Maja Bredberg 05:00 13 Apr 2011

Äkta hopp tar spjärn från livets svärta. Det vet Mohammed Ali. De vägrar blunda för det svåra och lägger känslosamt, hårt och rakryggat sina intellektuellt finslipade gåshudsrader över The Salazar Brothers minutiösa produktion. Låter den berättande rappen få ta plats.
Vare sig det upplevs som samhällskritiskt eller helylle i förorten förmedlar de en trovärdig optimism som närmast kan hittas i Pete Rock & CL Smooths Appreciate. När Sverige i låten Ghettobarn dessutom föräras med en alldeles egen motsvarighet till Jay-Zs Hard Knock Life och Scarfaces On My Block är det lätt att känna hur svensk hiphops själ växer med Mohammed Ali.

Rob Zombie - The Electric Warlock Acid Witch Satanic Orgy Celebration Dispenser

Även om Rob Zombie är en stor showman av klassiskt skräckrockmanér, står hans musik väldigt ofta häpnadsväckande tunn. Det visuella är ofta viktigare än det rent musikaliska för amerikanen, vilket kanske inte är så underligt när han i dag är lika känd som regissör och allehanda entreprenör. Men denna brist på djup ger inte plattan mycket mer än en axelryckning till avtryck hos mina sinnen. Ingen låt klockar över treminutersgränsen och framstår ofta som ganska slapphänt ihopsnickrade bitar.

The Boxer Rebellion - Ocean By Ocean

Även om Londongruppen The Boxer Rebellion funnits i femton år och inte fått märkbart kommersiellt erkännande så har de figurerat i bakgrunden i både TV-serier och filmer. Deras femte album låter vid en första lyssning som att U2, Coldplay, Radiohead och Keane tassar in och ut i ljudbilden. Ibland är det svårt att veta om det verkligen inte är Chris Martin som sjunger istället för bandets sångare Nathan Nicholson.