Mohammed Ali - Vi

Maja Bredberg 05:00 13 Apr 2011

Äkta hopp tar spjärn från livets svärta. Det vet Mohammed Ali. De vägrar blunda för det svåra och lägger känslosamt, hårt och rakryggat sina intellektuellt finslipade gåshudsrader över The Salazar Brothers minutiösa produktion. Låter den berättande rappen få ta plats.
Vare sig det upplevs som samhällskritiskt eller helylle i förorten förmedlar de en trovärdig optimism som närmast kan hittas i Pete Rock & CL Smooths Appreciate. När Sverige i låten Ghettobarn dessutom föräras med en alldeles egen motsvarighet till Jay-Zs Hard Knock Life och Scarfaces On My Block är det lätt att känna hur svensk hiphops själ växer med Mohammed Ali.

Wiz Khalifa – Khalifa

Den anspråkslösa likgiltigheten i Wiz Khalifas artisteri demonstreras även på detta sjätte album i ordningen. Tyvärr lyckas han heller inte kompensera med träffsäkra refränger och charmiga melodier i den utsträckning vi kanske är vana vid. Den luftigt lediga produktionen känns igen, och ett par försök görs till att följa upp den kommersiella succén med See You Again, men det landar alltför ofta i välvilligt lama inspirationsspår som aldrig riktigt lyfter.

Field Music - Commontime

The Noisy Days Are Over, konstaterar Field Music redan med inledningsspåret, som om brödraparet någonsin ägnat sig åt oväsen. Ända sedan starten för drygt tio år sedan har Sunderland-bröderna snarare aspirerat på hyperintellektuell pop i den skola som 10CC och XTC konstruerat, och med Commontime lägger de fram sin mest genomarbetade avhandling hittills. Trots att komplexiteten är hög (Taktbytena! Vokalarrangemangen!) och detaljuppmärksamheten än mer så (De subtila ljudeffekterna!