Mattias Hellberg - High in the Lowlands

Patrik Forshage 05:00 3 Nov 2011
Man kan lätt få intrycket av att exorcism av inre demoner skulle kunna låta obehagligt och obekvämt. Men tillsammans med Mattias Areskog hittar Mattias Hellberg ett sätt att förvandla sin traumahantering till något vackert. Visst måste obehagligheter upp på bordet ("hell is not a place, it's a state of mind"), men paret förstår att det ett stillsamt tilltal gör dem lättare att hantera. Med antydningar till i influenser från svensk visa i singersongwriteranslaget, särskilt i Nouvelle d'Amour, får Mattias Hellbergs hittills bästa soloalbum en läkande effekt även på lyssnaren.

Bäst just nu: Musik

Kendrick Lamar – To Pimp a Butterfly

Lika samhällskritisk som excentrisk flexar Kendrick Lamar sina rapmuskler och visar prov på en flowmässig arsenal som i nuvarande generation nog saknar motstycke.

The Very Best – Makes a King

En soundmässig mix mellan Londons klubbliv och malawisk folkmusik.

Jonathan Johansson - Lebensraum

Jonathan Johansson river musikaliska murar och kombinerar sin tidigare dramatiska åttiotalspop både med rytmer som Kaah skulle vara stolt över och med hitvänlig attraktionskraft lika vass som någonsin.

Backyard Babies - Four By Four

Jag har alltid upplevt Backyard Babies som bäst när den hårda attityden har prioriterats. Ju längre in i karriären har bandet gått bort ifrån detta koncept och därav har också mitt intresse i bandet avtagit. Men till bandets comeback har smålänningarna omvänt min tveksamhet. Lagom lättsamt att gunga huvudet till, men samtidigt med ett musikaliskt allvar låter de sin rocks utsmyckningar av punk, pop, country och rockabilly få fullt spelutrymme. Det är inte något som får mig direkt att storma av förtjusning, men det är ett Backyard Babies som känns självsäkert och roligt igen.