Matthew Sweet - Tomorrow Forever

Patrik Forshage 00:49 16 Jul 2017

På senare år har Matthew Sweet mest lånat sig åt dubiösa coverskivor som för att sälja in sig som krogunderhållare, men med Tomorrow Forever visar han att den glöd som genererade powerpopmästerverk som Girlfriend för 25 år sedan i högsta grad finns kvar därinne. Finally, Hello och Trick är allihop popmelodier av högsta klass, med lika exemplariskt användande av vokalharmonier som av distade gitarrväggar. Men i sin entusiasm över den återfunna gnistan blir Matthew Sweet övermodig, och även om det stora flertalet av skivans 17 låtar håller högsta kvalitet är lyssnaren proppmätt redan halvvägs.

1 Visa kommentarer (1)

Lana Del Rey - Lust For Life

Förlåt, men jag finner Lana Del Rey så fruktansvärt ointressant. Missförstå mig inte, jag förstår att ledsna plutiga läppar och släpande röst säljer skivor, men det är så många lager melankolisk image över allt hon gör att jag har svårt att se igenom dem och ge musiken någon ärlig chans. Fortsatt nostalgisk över en tid hon aldrig upplevt flirtar Del Rey med klassisk americana. Det är gamla bilar, svartvita bilder och en glamorös tragisk estetik som genomsyrar allt hon rör vid - men för mig känns det bara kalkylerat och krystat.

Bobby Raps – Mark

Sedan 24-årige Bobby Raps flyttade från St. Paul till Los Angeles har han återkommande blivit föreslagen som potentiell spökskrivare i olika sammanhang, men också krediterat anlitad som låtskrivare och producent. Han skrev och co-producerade till exempel The Weeknds samarbete med Kendrick Lamar, Sidewalks

Radio Dept. – Teach Me to Forget

När jag frågade Radio Dept förra året vilken som var deras favoritskiva, valde de en av den turkiska duon Kim Ki O. Nu har samma duo gjort en remix på Radio Dept-låten Teach Me to Forget och det är den som får avsluta den här EP:n med samma namn. Av de tre remixer, som utgör hälften av spåren, är detta den bästa. Den är skönt karg och dystopisk och blir en snygg kontrast till bandets egen, mer försiktigt houseinfluerade, version.