Mary J. Blige - The London Sessions

Adam Jansson 00:00 28 Nov 2014

Konceptalbumets inledning är ömsint och nära. Men med vetskapen om Mary J. Bliges breda och mångfacetterade begåvning känns de fyra första spåren ganska slätstrukna. När hon får utrymme att briljera över det vobblande Disclosure-beat som utgör Right Now gör dock albumet en helomvändning. Den brittiska basen fortsätter på albumbästa My Loving och med ett par undantag fortsätter den elektroniskt drivna dansmusiken att dominera resterande delen av albumet. En kul och tveklöst lyckad riktning för Blige.

Beth Orton – Kidsticks

Beth Orton är en sådan där artist vars namn jag mycket väl känner till, utan att egentligen kunna räkna upp en enda av hennes låtar. Hon skapar album istället för singlar, helheter istället för beståndsdelar. På nya skivan är hon mer experimentellt elektronisk, vilket är ett lyft. Hon har annars en tendens att lätt försvinna i bruset av betydligt mer catchy musik, nu är åtminstone singeln 1973 lite popigare, liksom inledande och ganska peppiga Snow. Men även denna gång passar soundet bättre för meditationsyoga än powerwalk.

Niklas Lind – Gammal kärlek

Den som sörjer Lars Winnerbäcks skifte från finurlig poptrubadur till maffig rockman eller saknar Olle Ljungström och hans mer nedtonade sånger har mycket att hämta hos Niklas Lind.

Här finns det avskalade, sorgmodiga och bossajazziga, den långsamma, Monica Zetterlundska promenaden genom stan och en dos av Olle Adolphson. Niklas Lind är på topp i de lugnare låtarna, hans röst passar bäst i mjuk form. De klämmigare och svängigare bitarna känns däremot ganska överflödiga och hade lätt kunnat plockas bort.