Lorentz & Sakarias - Himlen är som mörkast när stjärnorna lyser starkast

Maja Bredberg 00:34 8 Nov 2012

Det går lätt att konstatera: producenten Vittorio Grasso och Lorentz & Sakarias skapar självlysande musik. Ofta känns HÄSMNSLS filmisk som Kanyes MBDTF – olika låtar blir till olika scener: något suggestivt som rör sig milslångt över stäppen i månljus, tonårens ångest och frihet på ett dött dansgolv, allsångstrall med Garbo, alltid hålla huvudet högt, kärlek oförstörbar som barndomsnostalgi, vardagskaoset, vackert klagande saxofonrap. Sakarias ord om arbetarklass och faderskap väger fint mot Lorentz kärleksbeskrivning och vokalistinsats som, förutom en fantastisk diftongkonst, även har klara unisexkvaliteter. Klarabergsviadukten i mitt hjärta, det värker av karaktärsbyggande sena nätter när staden är släckt och vemodet betryggar. Jag lyssnar och blir ledsen, lugn och lite lycklig.

Lana Del Rey - Lust For Life

Förlåt, men jag finner Lana Del Rey så fruktansvärt ointressant. Missförstå mig inte, jag förstår att ledsna plutiga läppar och släpande röst säljer skivor, men det är så många lager melankolisk image över allt hon gör att jag har svårt att se igenom dem och ge musiken någon ärlig chans. Fortsatt nostalgisk över en tid hon aldrig upplevt flirtar Del Rey med klassisk americana. Det är gamla bilar, svartvita bilder och en glamorös tragisk estetik som genomsyrar allt hon rör vid - men för mig känns det bara kalkylerat och krystat.

Bobby Raps – Mark

Sedan 24-årige Bobby Raps flyttade från St. Paul till Los Angeles har han återkommande blivit föreslagen som potentiell spökskrivare i olika sammanhang, men också krediterat anlitad som låtskrivare och producent. Han skrev och co-producerade till exempel The Weeknds samarbete med Kendrick Lamar, Sidewalks

Radio Dept. – Teach Me to Forget

När jag frågade Radio Dept förra året vilken som var deras favoritskiva, valde de en av den turkiska duon Kim Ki O. Nu har samma duo gjort en remix på Radio Dept-låten Teach Me to Forget och det är den som får avsluta den här EP:n med samma namn. Av de tre remixer, som utgör hälften av spåren, är detta den bästa. Den är skönt karg och dystopisk och blir en snygg kontrast till bandets egen, mer försiktigt houseinfluerade, version.