Lars Winnerbäck och Hovet - Söndermarken

Patrik Forshage 01:28 5 Mar 2003

Lars Winnerbäck är tillbaka efter sitt sabbatsår. Äntligen, tycker han själv, som har haft svårt att koppla av. Under ledigheten har han hunnit släppa en liveskiva, spela in en Rolling Stones-cover tillsammans med Dregen och producera sitt nya fynd Elin Sigvardsson.

När han åter är ibland oss har Lars Winnerbäck mognat både som sångare och låtskrivare av klassisk svensk poprock och i den berättande vistraditionen. Han närmar sig uttryck som kännetecknade de mindre explicita musikrörelseartisterna för 30 år sedan, och även om det fortfarande är tidigt för sådana jämförelser börjar Lars Winnerbäck närma sig John Holms intensiva låga på tre skivor i början på 70-talet. Både Ola Magnell och Bruce Springsteen smyger runt i skuggorna, och omslagets Steve Earle-citat är inte det enda som får oss att ana att Lars Winnerbäck har skaffat sig en ny idol. Countryrockkomp och munspel i Min älskling har ett hjärta av snö klär Lars Winnerbäck utmärkt, och hans Stockholmsskildringar är de mest levande vi hört på många år. Så långt är allt frid och fröjd.

Men trötta turnélåtar som Lång väg hem redan innan vårens stora lanseringsarbete är inget gott tecken, och texterna mer än antyder att Lars Winnerbäck hade mått bra av ordentlig avkoppling under sin ledighet. Här känns han uppgiven och nästan cynisk, "trött på inget, trött på allt", och texternas kärleksmöten är bara en tillfällig flykt eller tröst. Söndermarken är uppkallad efter en park i Köpenhamn, dit Lars Winnerbäck likt Cornelis Vreeswijk och Thåström före honom flydde för att komma undan svensk valpropaganda, Olssons skor och den press han uppenbarligen känner.

Söndermarken är Lars Winnerbäcks bästa skiva, men den hade förmodligen varit ännu bättre om såren fått läka ordentligt.

Skivbolag: 
Artist: 
0 Kommentera

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Fler musikrecensioner

Iron & Wine - Beast Epic

Sam Beam har slarvat runt med 10”-vinyler i begränsade upplagor och coveralbum i duetter med polare under några år, men när han nu är tillbaka med ett högst seriöst album av nya och egna kompositioner blir det tydligt hur mycket vi saknat den sidan av honom. Det låter så enkelt när han startar i Claim You Ghost med knappt något komp mer än en nästan tyst akustisk gitarr och ett piano, och inte så mycket till melodi, och sedan undan för undan väver en skir och vemodig sång runt det spartanska och inom tre minuter fullständigt har fångat både lyssnarens

Ji Nilsson - Scandinavian Pain

I somras satt jag på ett fik i Paris och diskuterade med en fransk vän varför svenskar producerar så bra konst. Vi kom fram till att det hade med mörkret och kylan att göra. Den ångest det nordiska mörkret framkallar och hur man måste hitta något vackert i det annars går man under.