Labyrint - Labababa

Maja Bredberg 05:00 2 Dec 2011
Jag satt i mitt vardagsrum med Labababa på högsta volym och funderade på om jag borde skriva något om introt som slår an den kritiska ton som påminner om Latin Kings klassiska Palme-sampling i Fördomar 2 och diverse skits från Fattarus Jordnära, eller om jag skulle pusha för hur mycket musik likt Labyrint behövs – låtar som man dansar till, tar det lugnt till och/eller blir förbannad över orättvisor till. Att sammansmältningen blir en kärleksfullt begåvad blandning av det mest självklara.
Så kom min 8-årige son in och satte sig att lyssna.
- Ska du recensera den här skivan? frågade han. Då ska jag hjälpa dig. Skriv så här: ”Den är riktigt bra”. Så får folk fatta resten själva sen.

Lana Del Rey - Lust For Life

Förlåt, men jag finner Lana Del Rey så fruktansvärt ointressant. Missförstå mig inte, jag förstår att ledsna plutiga läppar och släpande röst säljer skivor, men det är så många lager melankolisk image över allt hon gör att jag har svårt att se igenom dem och ge musiken någon ärlig chans. Fortsatt nostalgisk över en tid hon aldrig upplevt flirtar Del Rey med klassisk americana. Det är gamla bilar, svartvita bilder och en glamorös tragisk estetik som genomsyrar allt hon rör vid - men för mig känns det bara kalkylerat och krystat.

Bobby Raps – Mark

Sedan 24-årige Bobby Raps flyttade från St. Paul till Los Angeles har han återkommande blivit föreslagen som potentiell spökskrivare i olika sammanhang, men också krediterat anlitad som låtskrivare och producent. Han skrev och co-producerade till exempel The Weeknds samarbete med Kendrick Lamar, Sidewalks

Radio Dept. – Teach Me to Forget

När jag frågade Radio Dept förra året vilken som var deras favoritskiva, valde de en av den turkiska duon Kim Ki O. Nu har samma duo gjort en remix på Radio Dept-låten Teach Me to Forget och det är den som får avsluta den här EP:n med samma namn. Av de tre remixer, som utgör hälften av spåren, är detta den bästa. Den är skönt karg och dystopisk och blir en snygg kontrast till bandets egen, mer försiktigt houseinfluerade, version.