Kristian Anttila - Djur & Människor

Holly Astera 00:22 7 Apr 2012

Jag försöker fortfarande förtränga det faktum att jag gav Kristian Anttilas Svenska Tjejer en rak mun i betyg, när den egentligen är värd en klockren sur. Efter det magplasket borde han inte kunna sjunka lägre. Och det gör han inte heller. Istället har Kristian Anttila lämnat både de dystra sångerna och sin snuskfasen bakom sig till förmån för en poppigare ljudbild. Djur & Människor är arga trummor, stora synthar, en skara popfyrverkerier - och stundtals är det så pass bra att jag glömmer bort vem jag lyssnar på. Men att Kristian Anttila gör mindre personlig musik kan väl ändå inte ses som en positiv utveckling?

Bäst just nu: Musik

Kendrick Lamar – To Pimp a Butterfly

Lika samhällskritisk som excentrisk flexar Kendrick Lamar sina rapmuskler och visar prov på en flowmässig arsenal som i nuvarande generation nog saknar motstycke.

The Very Best – Makes a King

En soundmässig mix mellan Londons klubbliv och malawisk folkmusik.

Jonathan Johansson - Lebensraum

Jonathan Johansson river musikaliska murar och kombinerar sin tidigare dramatiska åttiotalspop både med rytmer som Kaah skulle vara stolt över och med hitvänlig attraktionskraft lika vass som någonsin.

Albert Hammond Jr - Momentary Masters

Visst har Albert Hammond Jr ambitioner utanför sina vanliga The Strokes-ramar. Med albumnamnets Carl Sagan-referens vill han visa ett tidigare okänt intellektuellt djup, och en rättfram och oinspirerad Bob Dylan-cover kan ha samma syfte. Han är vänligt Vampire Weekend-popig i inledande Born Slippy, och bland inspelningarna från hans nya hemmastudio i en stilla förort utanför New York unnar han sig några Mellotron-experiment.

Lamb of God - Sturm Und Drang

Trots den dramatiska rättegången i Prag som frontmannen Randy Blythe blev föremål för när en ung man avled under en av deras konserter, är Lamb of God ganska snabbt tillbaka upp i sadeln. Men förväntar du dig en lika omvälvande musikalisk resa som den personlig upplevelsen det var för sångaren, så tar du fel. Kvintetten från Richmond fortsätter med samma metalcore-flirtande thrash, tillverkad av gener från ett dödsmetalliskt Pantera, som har banat dem kommersiella framgångar från starten 1994. Det är mosh-vänligt, groovigt, hårt, mid-tempo-ösigt och väldigt peppigt.

Wilco - Star Wars

När ett band med Wilcos status överraskningssläpper ett nytt album för gratis nedladdning är det lätt att anta att det rör sig om en spretig och ofärdig spontanrelease. Det vore i sig ingen katastrof, för den som lärt känna Jeff Tweedy vet att hans spretiga och ofärdiga spontanreleaser slår de flesta andra artisters planlagda, välbalanserade och övervägda releaser på fingrarna.