Köttgrottorna - Robin Hood

Christoffer Bertzell 00:00 17 May 2017

Det är en svår balans att tralla fram politiska dängor i punkens namn när genren är så präglad av ungdomlig passion och naivitet. Köttgrottorna har varit med länge och kan formeln, och de låter dessutom fortfarande oerhört drivna i sitt spel, likt i deras tidiga dagar. Men även om de typiska dragen sitter där för de inget nytt med sig till bordet. Det ryms mycket politik mellan raderna och även om problemformuleringarna är nya, lyckas de inte i sitt enkla format beröra, även om de bär väsentliga poänger oavsett var du befinner dig politiskt. Nostalgiker av tidig svensk punkkultur lär glädjas, men inte så många fler.

Södra Sverige - Rak Kant

På Södra Sveriges andra album släpper Mattias Alkberg den renodlade rättframma punken och unnar sig lite spretighet. Så länge det i rimlig utsträckning relaterar till punk, givetvis. Det innebär ofta postpunk, flera ställen närmare bestämt en mer arty svenska postpunk som den lät för 35 år sedan, då Psynkopat, Elegi, Att Som/Unter Den Linden och Hjärnstorm letade udda uttryck strax innan elektroniska instrument blev standard i sammanhanget. Eller som The Bear Quartet kunde låta ibland, du vet.

Ball - Ball

Det är som om dessa tre svenskar har skapat ett monster. Som alltid med monster är de svåra att handskas med, de förstör det mesta som kommer i deras väg, men de kan också ha en missförstådd sida. Ball är smutsigt, galet och så fuzzigt att du av ren skär elektrisk spänning kommer att dra ihop dig när dess vassa frekvenser sparkar mot dina trumhinnor. Det är så dränkt i effekter att de lättsmälta tongångarna kletas ned till tröga bitar. Och ibland är det okej.