Könsförrädare - Curse All Law

Sara-Märta Höglund 00:00 25 Sep 2013

I en sällsynt och demokratisk process har Könsförrädares fyra medlemmar alla bidragit till varje låt, ändå låter det både sammanhållet och genomarbetat. Stundtals för Curse All Law tankarna på band som Au Pairs eller The Slits – akter från indiens barndom då begreppet handlade mer om gör-det-själv än perfekta snedluggar. Ibland drar det åt den melodiösa pop The Bear Quartet gjort i perioder. Men mest låter det rakt, samtida och skitförbannat. Det är rå pop fri från poser, ute för att krossa alla normer (lyssna till exempel på Raging River). På tal om Bear Quartet är albumet producerat av Mattias Alkberg, musikvärldens enfant terrible. Om den titeln fick han precis verklig konkurrens.

Lana Del Rey - Lust For Life

Förlåt, men jag finner Lana Del Rey så fruktansvärt ointressant. Missförstå mig inte, jag förstår att ledsna plutiga läppar och släpande röst säljer skivor, men det är så många lager melankolisk image över allt hon gör att jag har svårt att se igenom dem och ge musiken någon ärlig chans. Fortsatt nostalgisk över en tid hon aldrig upplevt flirtar Del Rey med klassisk americana. Det är gamla bilar, svartvita bilder och en glamorös tragisk estetik som genomsyrar allt hon rör vid - men för mig känns det bara kalkylerat och krystat.

Bobby Raps – Mark

Sedan 24-årige Bobby Raps flyttade från St. Paul till Los Angeles har han återkommande blivit föreslagen som potentiell spökskrivare i olika sammanhang, men också krediterat anlitad som låtskrivare och producent. Han skrev och co-producerade till exempel The Weeknds samarbete med Kendrick Lamar, Sidewalks

Radio Dept. – Teach Me to Forget

När jag frågade Radio Dept förra året vilken som var deras favoritskiva, valde de en av den turkiska duon Kim Ki O. Nu har samma duo gjort en remix på Radio Dept-låten Teach Me to Forget och det är den som får avsluta den här EP:n med samma namn. Av de tre remixer, som utgör hälften av spåren, är detta den bästa. Den är skönt karg och dystopisk och blir en snygg kontrast till bandets egen, mer försiktigt houseinfluerade, version.