Kleerup - Aniara

Nicholas Ringskog Ferrada-Noli 00:46 9 May 2012

Kleerups soundtrack till Stockholms stadsteaters version av Harry Martinssons klassiska rymdsaga Aniara är en ganska knepig historia. Eftersom det sceniska är borta, och berättelsen redan från början är väldigt drömsk och diffus, är det helt omöjligt att hänga med i handlingen; skivan bör mer ses som en souvenir till teaterbesökarna än som ett regelrätt album. Musiken står nämligen inte riktigt på egna ben – med ett lysande undantag. I All strid om himlen förenas Helene Sjöholms muskulösa musikalmys med nobelpristagarens existentiellt laddade science fiction-poesi och Kleerups superslicka reklambyråsyntpop. Den bisarra kombinationen borde inte fungera, men gör det just här, den enda låten på skivan där det råder balans mellan de tre beståndsdelarna. I övrigt är skivans största förtjänst att den faktiskt väcker ens lust att gå till närmaste pocketaffär eller bibliotek och resa iväg med original-Aniara.

Lana Del Rey - Lust For Life

Förlåt, men jag finner Lana Del Rey så fruktansvärt ointressant. Missförstå mig inte, jag förstår att ledsna plutiga läppar och släpande röst säljer skivor, men det är så många lager melankolisk image över allt hon gör att jag har svårt att se igenom dem och ge musiken någon ärlig chans. Fortsatt nostalgisk över en tid hon aldrig upplevt flirtar Del Rey med klassisk americana. Det är gamla bilar, svartvita bilder och en glamorös tragisk estetik som genomsyrar allt hon rör vid - men för mig känns det bara kalkylerat och krystat.

Bobby Raps – Mark

Sedan 24-årige Bobby Raps flyttade från St. Paul till Los Angeles har han återkommande blivit föreslagen som potentiell spökskrivare i olika sammanhang, men också krediterat anlitad som låtskrivare och producent. Han skrev och co-producerade till exempel The Weeknds samarbete med Kendrick Lamar, Sidewalks

Radio Dept. – Teach Me to Forget

När jag frågade Radio Dept förra året vilken som var deras favoritskiva, valde de en av den turkiska duon Kim Ki O. Nu har samma duo gjort en remix på Radio Dept-låten Teach Me to Forget och det är den som får avsluta den här EP:n med samma namn. Av de tre remixer, som utgör hälften av spåren, är detta den bästa. Den är skönt karg och dystopisk och blir en snygg kontrast till bandets egen, mer försiktigt houseinfluerade, version.