John Martyn - Heaven and Earth

Patrik Forshage 05:00 22 Sep 2011
Att han förlorade sitt ben i början av 2000-talet, efter en cysta, fick honom inte att ge upp den återupptagna karriären, och även om det blev glest mellan skivorna mot slutet är det knappt att hans död i januari 2009 påverkade den heller. Så här kommer John Martyns nya och stundtals strålande studioalbum.
John Martyns röst hade fått sig en del törnar vid det laget, men ärrigheten ger karaktär åt det tillbakalutade och avancerat sofistikerade sväng som påminner om en bakisversion av hans egen 80-talsproduktion. Det ska erkännas att folksoulen har demotendenser här och där, men på samma sätt på som hos till exempel Marvin Gayes Midnight Love innebär det att det lika gärna kan beskrivas som tidlöst som otidsenligt.
1 Visa kommentarer (1)

Magic Potion - Pink Gum

Först studsar man inför den utstuderat veka sångrösten och ännu mer inför en gitarr som låter som att inspelningshastigheten sackar. Men Magic Potion blinkar åt Galaxie 500 och i Booored (sic!) väldigt mycket åt Velvet Underground, och deras småpsykedeliska 60-talspop vinner i längden. Snart framstår skavankerna bara som charmerande moucher, och efter en tre-fyra lyssningar har de vunnit lyssnarens hjärta.

Gold Panda – Good Luck and Do Your Best

Det experimentella enmansbandet Gold Pandas instrumentella samplingsmusik är vanligtvis betydligt mer beatig, men här kommer influenserna från Japan. Soundet är skirare, mer drömskt och övernaturligt, Autumn Fall låter som en slowmotionpromenad förbi körsbärsträd och japanska vindspel, In My Car är en nedtonad version av The Avalanches Since I Left You och I am Real Punk är en teceremoni i ett tempel.