Jam Room

17:04 24 May 2000
Efter drygt ett år släpps [I]Jam Room[/I] nu den vanliga vägen efter atttidigare endast varit tillgänglig på nätet och, om jag räknat rätt, är det Clutchs fjärde fullängdare. Detta bisarra amerikanska hårdrocksband (på nätet återfinns hemsidor där bandens oerhört kryptiska texter, ofta med matrelaterat innehåll, djupanalyseras) som av någon anledning aldrig nått ut till någon större publik. Som en sista desperat åtgärd har skivbolaget därför satt en etikett på [I]Jam Room[/I] med orden US stoner rock. Inget kunde vara mer malplacé. Clutch är mer än en nerrökt, släpig Black Sabbath-rip off. På gott och ont, skall tilläggas eftersom de emellanåt verkar vilja lite för mycket för sitt eget bästa. Bandets förra platta, [I]The Elephant Riders[/I] var inte bra. Mycket beroende på att de släppte loss någon trött experimenterande ådra som visade sig innehålla pariastämplade komponenter som exempelvis trumpeter och sinnessjuka ljudeffekter. Clutch är bäst när de inte gör det svårt för sig. När de mal, riffar och pumpar fram sin hårda musik är det få band som kan matcha dem. Här är det, som titeln anger, relativt löst hållet, utan att vara någon trött replokalsplatta fylld med meningslöst jammande. Även om det tyvärr finns ett par spår som bär jammandets förhatliga eldsmärke. Ett med trumpet, till råga på allt.Men i övrigt blandas T-Rex-pastischer och stenhårda betonglåtar med patenterat Clutchvräk på ett skönt sätt. Gillar man hård rock gillar man Clutch. Se det som ett inköpsargument.