The International Noice Conspiracy

Patrik Forshage 15:58 5 Nov 2001
The (International) Noise Conspiracy står stadigt på barrikaderna. Bokstavligen. När andra kulturella revolutionärer nöjer sig med att tolka och kommentera världshändelser befinner sig Dennis Lyxsén och hans kamrater mitt i dem. Medan kravallerna rasade i Göteborg i juni var The (International) Noise Conspiracy i staden för att för att demonstrera och för att spela på gatorna. Textbladet till [I]A New Morning, Changing Weather[/I] är fyllt av citat från Majakovskij och Jean Genet, referenser till dadakonstnärer och Noam Chomsky och hänvisningar till vänstersiter på Internet. Precis som hos radikala föregångare som Bad Religion och Disposable Heroes of Hiphoprisy. Så hur skulle The (International) Noise Conspiracy kunna misslyckas? Tja, det beror på vad som recenseras. I sina politiska ambitioner hamnar The (International) Noise Conspiracy förstås precis rätt i tid och samhällsutveckling. Men musikaliskt är det sämre ställt. Visserligen inleds skivan med ett par riktigt starka spår där hardcore-rötterna knappt går att spåra. Rak högljudd rock med blinkningar till Nuggets-trash, och med mycket begåvad sång av Dennis Lyxsén. Men sedan tappar The (International) Noise Conspiracy farten. Det dyker upp en saxofonist vars like inte hörts sedan Stockholmspunkarna Skabbs enda singel 1978, och någonstans gräver bandet upp Sham 69s refuserade fotbollskörer om att bryta sig ur könsroller och diskriminering. Tempot stannar av, svänget stelnar och blir stompigt, och The (International) Noise Conspiracy anstränger sig så hårt för att få med varje angeläget ämne i texterna att musikens kvalitet blir kraftigt nedprioriterad. Visserligen är stölden av Alice Coopers [I]Guilty[/I] begåvad i [I]A Body Treatise[/I] -- låter inte Dennis Lyxsén som herr Furnier-Cooper lite här och där? -- men inte tillräckligt spännande för att återuppväcka intresset som halvvägs in i skivan svalnat rejält. Nå, på samma sätt som att det ligger prestige i att läsa ut Foucault är det förstås en hederssak att orka följa The (International) Noise Conspiracy i trekvart, hur mycket du än måste kväva gäspningarna.