I Am Kloot - Let It All In

Patrik Forshage 00:04 25 Jan 2013

Vi har sagt det förr - med övertygande melodier, skarpa betraktelser och personlighet att gödsla med borde John Bramwell och hans I Am Kloot ha slagit igenom totalt redan i den där quiet-is-the-new-loud-vågen för tiotalet år sedan. Det gjorde de dock inte, och sedan har det varit som förgjort, trots att deras källa verkat outsinlig. Men på senare album har de haft draghjälp av Guy Garvey från Elbow, som bekänner sig som I Am Kloots största fan, och ta i trä - plötsligt har det börjat det röra på sig med en Mercury-nominering som höjdpunkt.

Här upprepas alltså samarbetet, och även om trions avskalade och provocerande dryckesvisor slipats av en aning med jazzgitarrer och stråkpartier är essensen av real ale-förstärkt Manchester-arrogans och snett leende självdestruktivitet intakt. Och med låtar som Mouth on Me har de alla möjligheter att fortsätta erövra först Storbritannien och sedan världen, 10 år försenade.

Bäst just nu: Musik

Kendrick Lamar – To Pimp a Butterfly

Lika samhällskritisk som excentrisk flexar Kendrick Lamar sina rapmuskler och visar prov på en flowmässig arsenal som i nuvarande generation nog saknar motstycke.

The Very Best – Makes a King

En soundmässig mix mellan Londons klubbliv och malawisk folkmusik.

Jonathan Johansson - Lebensraum

Jonathan Johansson river musikaliska murar och kombinerar sin tidigare dramatiska åttiotalspop både med rytmer som Kaah skulle vara stolt över och med hitvänlig attraktionskraft lika vass som någonsin.

Soilwork - The Ride Majestic

Det är hedervärt i hur Soilwork trofast har byggt vidare på sitt melodiska koncept utan att ge vika från sin utsatta kurs. Björn Strid har likt en urstark kapten tagit fram skutan genom de värsta ovädren med bravur, trots kriser, konflikter och avstånd. Därför är The Ride Majestic så oerhört tydligt metaforiskt. Känslan påminner om de två senaste albumen, men för med sig en betydlig aggressivare touch som inte släpper på eftertanke, utan snarare utökar det tekniska broderiet.

Backyard Babies - Four By Four

Jag har alltid upplevt Backyard Babies som bäst när den hårda attityden har prioriterats. Ju längre in i karriären har bandet gått bort ifrån detta koncept och därav har också mitt intresse i bandet avtagit. Men till bandets comeback har smålänningarna omvänt min tveksamhet. Lagom lättsamt att gunga huvudet till, men samtidigt med ett musikaliskt allvar låter de sin rocks utsmyckningar av punk, pop, country och rockabilly få fullt spelutrymme. Det är inte något som får mig direkt att storma av förtjusning, men det är ett Backyard Babies som känns självsäkert och roligt igen.