Hortlax Cobra – Lightworks

Sara Berg 10:55 15 May 2017

Hortlax ligger i Norrbotten och därifrån kommer John Eriksson. Utöver att utgöra en tredjedel av Peter, Bjorn and John och syssla med lite annat inom musikbranschen, har han det elektroniska soloprojektet Hortlax Cobra. Här fokuserar han främst på själva soundet, medan han låter andra stå för sången. Den bästa kombinationen får han till iNight Still Young, där Jennie Abrahamson bidrar med ihålig Pikko-liknande sång till mörk och malande, trumfokuserad och euforiskt klubbig ljudbild. Andra fina spår är As Far as My Eyes Could See med Noonie Bao, i vad som låter som en gullig Labrador-hit från 00-talet kombinerad med ett schyst mixerbord, samt I'm Still Here där Ane Brun Wuthering Heights-sjunger till en luffande melodi som håller sig i bakgrunden. Låtarna är ganska spretiga sinsemellan, men det är också det som gör skivan kul. Inte bara för att gästmusikerna är olika, utan även för att uttrycken pendlar mellan rock, robot och radiohit.

Södra Sverige - Rak Kant

På Södra Sveriges andra album släpper Mattias Alkberg den renodlade rättframma punken och unnar sig lite spretighet. Så länge det i rimlig utsträckning relaterar till punk, givetvis. Det innebär ofta postpunk, flera ställen närmare bestämt en mer arty svenska postpunk som den lät för 35 år sedan, då Psynkopat, Elegi, Att Som/Unter Den Linden och Hjärnstorm letade udda uttryck strax innan elektroniska instrument blev standard i sammanhanget. Eller som The Bear Quartet kunde låta ibland, du vet.

Ball - Ball

Det är som om dessa tre svenskar har skapat ett monster. Som alltid med monster är de svåra att handskas med, de förstör det mesta som kommer i deras väg, men de kan också ha en missförstådd sida. Ball är smutsigt, galet och så fuzzigt att du av ren skär elektrisk spänning kommer att dra ihop dig när dess vassa frekvenser sparkar mot dina trumhinnor. Det är så dränkt i effekter att de lättsmälta tongångarna kletas ned till tröga bitar. Och ibland är det okej.