Hello Saferide - The Fox, The Hunter and Hello Saferide

Patrik Forshage 00:00 3 Sep 2014

"I Forgot About Songs" förklarar Annika Norlin inledningsvis på sin återkomst. Glädjen över att hon kommit på sångerna igen är stor, och över att hon inte bara tar vid där hon slutade utan hittar nya uttryckssätt likaså. Fortfarande är hennes texter ordrika och till synes självupplevda, och man känner igen den energiska gitarrpopen i hennes tonåriga Sliding Doors-möte med vänliga nazister i Last Night Bus och än mer intensivt i singeln I Was Jesus kontroversiella humanism.

Men i övrigt är det här istället avskalat och ofta stilla. Melodierna är sparsmakade både i gester och i instrumentering, med rytmer ur en gammal rytmbox, genom handklapp eller i The Crawler rentav enbart andningsljud. Men om ljuden är bräckliga och elektronisk surrande har Annika Norlin röstmässigt aldrig låtit bättre, till exempel i balladen Raspberry Lips, och lika klart är vemodet och rättframheten i texterna. Även om de genom att vara på engelska inte är lika omedelbart drabbande som i Säkert! är de som alltid en avgörande orsak till att vi aldrig glömmer Annika Norlins sånger.

Lana Del Rey - Lust For Life

Förlåt, men jag finner Lana Del Rey så fruktansvärt ointressant. Missförstå mig inte, jag förstår att ledsna plutiga läppar och släpande röst säljer skivor, men det är så många lager melankolisk image över allt hon gör att jag har svårt att se igenom dem och ge musiken någon ärlig chans. Fortsatt nostalgisk över en tid hon aldrig upplevt flirtar Del Rey med klassisk americana. Det är gamla bilar, svartvita bilder och en glamorös tragisk estetik som genomsyrar allt hon rör vid - men för mig känns det bara kalkylerat och krystat.

Bobby Raps – Mark

Sedan 24-årige Bobby Raps flyttade från St. Paul till Los Angeles har han återkommande blivit föreslagen som potentiell spökskrivare i olika sammanhang, men också krediterat anlitad som låtskrivare och producent. Han skrev och co-producerade till exempel The Weeknds samarbete med Kendrick Lamar, Sidewalks

Radio Dept. – Teach Me to Forget

När jag frågade Radio Dept förra året vilken som var deras favoritskiva, valde de en av den turkiska duon Kim Ki O. Nu har samma duo gjort en remix på Radio Dept-låten Teach Me to Forget och det är den som får avsluta den här EP:n med samma namn. Av de tre remixer, som utgör hälften av spåren, är detta den bästa. Den är skönt karg och dystopisk och blir en snygg kontrast till bandets egen, mer försiktigt houseinfluerade, version.