The Genuine Fakes – “The Striped Album”

Patrik Forshage 05:00 4 Dec 2010

Varje år poppar det upp något nytt band som fallit för den gubbigaste av alla infantila genres, och i slutet av nådens år 2010 är det stockholmsbandet The Genuine Fakes tur att pröva powerpopvingarna. De har laddat upp med alla de rätta attributen, från det gemensamma falska efternamnet Fake via fyra matchande mustascher, rätt Rickenbackers och orglar till ett oblygt uppräknande av såväl Cheap Trick och Big Star som Jellyfish och Posies bland referenserna. Och mot alla odds lever de upp till de orimligt höga förväntningar som den kaxiga namndroppande innebär. De matchar snygga stämsångsinsatser och kraftfulla gitarrattacker med ett nästan löjligt starkt låtmaterial, och även om powerpoppubliken är liten i Sverige finns en stor grupp hängivna internationellt. I de kretsarna kommer inte The Genuine Fakes ha några svårigheter att få uppmärksamhet.
2 Visa kommentarer (2)

Bäst just nu: Musik

Kendrick Lamar – To Pimp a Butterfly

Lika samhällskritisk som excentrisk flexar Kendrick Lamar sina rapmuskler och visar prov på en flowmässig arsenal som i nuvarande generation nog saknar motstycke.

The Very Best – Makes a King

En soundmässig mix mellan Londons klubbliv och malawisk folkmusik.

Jonathan Johansson - Lebensraum

Jonathan Johansson river musikaliska murar och kombinerar sin tidigare dramatiska åttiotalspop både med rytmer som Kaah skulle vara stolt över och med hitvänlig attraktionskraft lika vass som någonsin.

This is Head - This is Head

This is Head spelade in den här skivan i en västkustsk sommarstuga bortom civilisationen och det märks på soundet. Det är hembygd, ödslighet och rastlöshet, fortfarande psykedeliskt men mindre krautigt och mer melodiskt. Som vanligt är det ett genremässigt givande och tagande, ett hopkok av allt möjligt, men ändå ett slags This is Headsk harmoni. Instrumentala Timmerdalen börjar som kinesisk folkmusik, övergår i en hypnotisk urladdning och avslutas ivägtuffandes på ett tåg, People är slingrande vacker, funkig och melankolisk, medan Colors är en överdos prärie.

Lilla Sällskapet - Nattdjur

Uppföljaren till utmärkta Om Vingarna Bär inleds lite lökigt med hejaramsa och rockigt monotona gitarrer. Men redan på fina andraspåret Över Molnen skiftar albumet till det mer elektroniskt styrda sound som sedan dominerar resterande del. Mestadels dansant, med vitt genreskilda ljudkomplement. Det är både imponerande och intressant hur ett gäng så olika influenser tillsammans kan låta så enhetligt. Textmässigt varvas vardagsrealism med festnätter och sommarnostalgi.