The Genuine Fakes – “The Striped Album”

Patrik Forshage 05:00 4 Dec 2010

Varje år poppar det upp något nytt band som fallit för den gubbigaste av alla infantila genres, och i slutet av nådens år 2010 är det stockholmsbandet The Genuine Fakes tur att pröva powerpopvingarna. De har laddat upp med alla de rätta attributen, från det gemensamma falska efternamnet Fake via fyra matchande mustascher, rätt Rickenbackers och orglar till ett oblygt uppräknande av såväl Cheap Trick och Big Star som Jellyfish och Posies bland referenserna. Och mot alla odds lever de upp till de orimligt höga förväntningar som den kaxiga namndroppande innebär. De matchar snygga stämsångsinsatser och kraftfulla gitarrattacker med ett nästan löjligt starkt låtmaterial, och även om powerpoppubliken är liten i Sverige finns en stor grupp hängivna internationellt. I de kretsarna kommer inte The Genuine Fakes ha några svårigheter att få uppmärksamhet.
2 Visa kommentarer (2)

The I Don't Cares - Wild Stab

Jag vet inte om det var förra årets vederbörligen stormiga återförening av The Replacements som tände gnistan, eller om det är föreningen med Juliana Hatfield här som väckt Paul Westerberg. Vilketdera så knäböjer jag inför det, för The I Don't Cares infriar allt vi hoppats på ända sedan de mäktiga 'Mats imploderade för 15 år sedan. Här finns plötsligt alla delar av Paul Westerbergs genialitet igen, i inspelningar som konsekvent låter liveinspelade och vi-bryr-oss-inte-spontana.

The Cult - Hidden City

Britterna har helt vuxit ur den tajta hårdrockskostymen som de peakade kommersiellt med och den gotiska postpunkens breda kavajslag har även de tonats ner. Bandets sound bottnar fortfarande i Ian Ashburys djupa Bono-aktiga ton som med en ibland nära Bowie-esque stil griper tag i lyssnaren. Att hans röst har åldrats är oundvikligt – hans dynamiska register är inte vad det en gång var, men hans vokala uttryck är fortfarande säreget poetiskt.