Friendly Fires – Pala

Holly Astera 05:00 22 May 2011

Med en exotisk pippifågel på omslaget och musik som påminner om varmare breddgrader har Friendly Fires i alla fall visionen klar för sig. Våra tre britter vill uppenbarligen inte att vi ska sitta still. Mission accomplished. Det är nämligen jävligt svårt att inte uppskatta Palas dansanta electropop, samtidigt som den påtagliga åttiotalsfunken får oss att rodna. Men vi ger efter och det gör du med. Ös på med solkräm bara och låt hipsterbrillorna vila på nästippen. Luta dig sedan tillbaks och njut av en gigantisk, färgglad popinjektion

Södra Sverige - Rak Kant

På Södra Sveriges andra album släpper Mattias Alkberg den renodlade rättframma punken och unnar sig lite spretighet. Så länge det i rimlig utsträckning relaterar till punk, givetvis. Det innebär ofta postpunk, flera ställen närmare bestämt en mer arty svenska postpunk som den lät för 35 år sedan, då Psynkopat, Elegi, Att Som/Unter Den Linden och Hjärnstorm letade udda uttryck strax innan elektroniska instrument blev standard i sammanhanget. Eller som The Bear Quartet kunde låta ibland, du vet.

Ball - Ball

Det är som om dessa tre svenskar har skapat ett monster. Som alltid med monster är de svåra att handskas med, de förstör det mesta som kommer i deras väg, men de kan också ha en missförstådd sida. Ball är smutsigt, galet och så fuzzigt att du av ren skär elektrisk spänning kommer att dra ihop dig när dess vassa frekvenser sparkar mot dina trumhinnor. Det är så dränkt i effekter att de lättsmälta tongångarna kletas ned till tröga bitar. Och ibland är det okej.