Flying Lotus - You’re Dead!

Adam Jansson 00:00 10 Oct 2014

Flying Lotus femte album är föga förvånande en kavalkad i fantasi och oförutsägbar innovation. Med jazz och hiphop som utgångspunkt tar västkustvirtuosen oss på en livlig resa genom ett ljudlandskap av sällan skådat slag. Ett landskap mer ambient och tillbakalutat än vid de flesta av hans tidigare projekt. Spåren är korta och klädsamt invävda i varandra, och trots att den röda tråden hålls i med ett stadigt grepp hela albumet igenom, lyckas Lotus på ett imponerade sätt demonstrera hur mycket man faktiskt  kan hinna med på 38 korta minuter.

Lana Del Rey - Lust For Life

Förlåt, men jag finner Lana Del Rey så fruktansvärt ointressant. Missförstå mig inte, jag förstår att ledsna plutiga läppar och släpande röst säljer skivor, men det är så många lager melankolisk image över allt hon gör att jag har svårt att se igenom dem och ge musiken någon ärlig chans. Fortsatt nostalgisk över en tid hon aldrig upplevt flirtar Del Rey med klassisk americana. Det är gamla bilar, svartvita bilder och en glamorös tragisk estetik som genomsyrar allt hon rör vid - men för mig känns det bara kalkylerat och krystat.

Bobby Raps – Mark

Sedan 24-årige Bobby Raps flyttade från St. Paul till Los Angeles har han återkommande blivit föreslagen som potentiell spökskrivare i olika sammanhang, men också krediterat anlitad som låtskrivare och producent. Han skrev och co-producerade till exempel The Weeknds samarbete med Kendrick Lamar, Sidewalks

Radio Dept. – Teach Me to Forget

När jag frågade Radio Dept förra året vilken som var deras favoritskiva, valde de en av den turkiska duon Kim Ki O. Nu har samma duo gjort en remix på Radio Dept-låten Teach Me to Forget och det är den som får avsluta den här EP:n med samma namn. Av de tre remixer, som utgör hälften av spåren, är detta den bästa. Den är skönt karg och dystopisk och blir en snygg kontrast till bandets egen, mer försiktigt houseinfluerade, version.