Flying Colors - Second Nature

Christoffer Bertzell 00:00 29 Sep 2014

Projekt av detta slag saknar ofta en tydlig identitet, på grund av deras supermusikerstämpel står den bandmässiga trovärdigheten lågt. Medlemmarna Mike Portnoy, Neal och Steve Morse har i sina biografier fler sidoprojekt än vad denna recension kan rymma. Men mycket tack vare sångaren Casey McPherson, knyts denna tekniskt konstruerade påse ihop av traditionell 70-talsrock, präglad av Deep Purple, och en nutida förankring i en ohämmad Muse-tillbedjan. Det är en sprudlande brittisk rockenergi som tar med dig på en flygtur bland färgglada landskap.

Beth Orton – Kidsticks

Beth Orton är en sådan där artist vars namn jag mycket väl känner till, utan att egentligen kunna räkna upp en enda av hennes låtar. Hon skapar album istället för singlar, helheter istället för beståndsdelar. På nya skivan är hon mer experimentellt elektronisk, vilket är ett lyft. Hon har annars en tendens att lätt försvinna i bruset av betydligt mer catchy musik, nu är åtminstone singeln 1973 lite popigare, liksom inledande och ganska peppiga Snow. Men även denna gång passar soundet bättre för meditationsyoga än powerwalk.

Niklas Lind – Gammal kärlek

Den som sörjer Lars Winnerbäcks skifte från finurlig poptrubadur till maffig rockman eller saknar Olle Ljungström och hans mer nedtonade sånger har mycket att hämta hos Niklas Lind.

Här finns det avskalade, sorgmodiga och bossajazziga, den långsamma, Monica Zetterlundska promenaden genom stan och en dos av Olle Adolphson. Niklas Lind är på topp i de lugnare låtarna, hans röst passar bäst i mjuk form. De klämmigare och svängigare bitarna känns däremot ganska överflödiga och hade lätt kunnat plockas bort.