Eldkvarn - De berömdas aveny

Patrik Forshage 04:00 8 Nov 2011

Eldkvarn är alltid ett av Sveriges bästa band, men musikaliskt är det här inte något av Eldkvarns bästa album. Det är för spretigt, för ofokuserat, stundtals för slarvigt och stundtals för mitt-på-vägen. Stadig gubbrock och energisk new wave – i titelspåret vassare än det mesta från utmärkta Hunger Hotell - blandas med släpiga resereportage, övertydliga Dylanblinkningar och Carlas nödrimsrabblande.
Men. Samtidigt kan De berömdas aveny vara ett av Pluras allra mest angelägna album. För även om han jovialiskt verkar ha stått oberörd i det senaste årets mediablitz, med matlagningsprogram, prisgalor, knarkskandaler och –domar, TV-soffor och sjaskiga relationsvittnesmål i andras biografier är det klart att han berörts.
”Det har varit ett märkligt konstigt och underbart hårt år”, konstaterar han i hetsande En kyss av dig, och fortsätter med den retoriska frågan ”Har inte en man i min ålder rätt att göra en blunder”. Och det är bara en av minst fyra låtar som diskuterar hans löpsedelsgatlopp. I Låt det rulla vädjar han ”Kan ni lämna mig i fred” innan han riktar sig direkt till TV4. ”Jag har redan svarat på allt, vad är det mer ni vill åt?” I de stunderna är Pluras plågade nakenhet oerhört stark, och då har han och Eldkvarn råd att slarva bort resten av skivan.

Lana Del Rey - Lust For Life

Förlåt, men jag finner Lana Del Rey så fruktansvärt ointressant. Missförstå mig inte, jag förstår att ledsna plutiga läppar och släpande röst säljer skivor, men det är så många lager melankolisk image över allt hon gör att jag har svårt att se igenom dem och ge musiken någon ärlig chans. Fortsatt nostalgisk över en tid hon aldrig upplevt flirtar Del Rey med klassisk americana. Det är gamla bilar, svartvita bilder och en glamorös tragisk estetik som genomsyrar allt hon rör vid - men för mig känns det bara kalkylerat och krystat.

Bobby Raps – Mark

Sedan 24-årige Bobby Raps flyttade från St. Paul till Los Angeles har han återkommande blivit föreslagen som potentiell spökskrivare i olika sammanhang, men också krediterat anlitad som låtskrivare och producent. Han skrev och co-producerade till exempel The Weeknds samarbete med Kendrick Lamar, Sidewalks

Radio Dept. – Teach Me to Forget

När jag frågade Radio Dept förra året vilken som var deras favoritskiva, valde de en av den turkiska duon Kim Ki O. Nu har samma duo gjort en remix på Radio Dept-låten Teach Me to Forget och det är den som får avsluta den här EP:n med samma namn. Av de tre remixer, som utgör hälften av spåren, är detta den bästa. Den är skönt karg och dystopisk och blir en snygg kontrast till bandets egen, mer försiktigt houseinfluerade, version.