Eldkvarn - De berömdas aveny

Patrik Forshage 04:00 8 Nov 2011

Eldkvarn är alltid ett av Sveriges bästa band, men musikaliskt är det här inte något av Eldkvarns bästa album. Det är för spretigt, för ofokuserat, stundtals för slarvigt och stundtals för mitt-på-vägen. Stadig gubbrock och energisk new wave – i titelspåret vassare än det mesta från utmärkta Hunger Hotell - blandas med släpiga resereportage, övertydliga Dylanblinkningar och Carlas nödrimsrabblande.
Men. Samtidigt kan De berömdas aveny vara ett av Pluras allra mest angelägna album. För även om han jovialiskt verkar ha stått oberörd i det senaste årets mediablitz, med matlagningsprogram, prisgalor, knarkskandaler och –domar, TV-soffor och sjaskiga relationsvittnesmål i andras biografier är det klart att han berörts.
”Det har varit ett märkligt konstigt och underbart hårt år”, konstaterar han i hetsande En kyss av dig, och fortsätter med den retoriska frågan ”Har inte en man i min ålder rätt att göra en blunder”. Och det är bara en av minst fyra låtar som diskuterar hans löpsedelsgatlopp. I Låt det rulla vädjar han ”Kan ni lämna mig i fred” innan han riktar sig direkt till TV4. ”Jag har redan svarat på allt, vad är det mer ni vill åt?” I de stunderna är Pluras plågade nakenhet oerhört stark, och då har han och Eldkvarn råd att slarva bort resten av skivan.