El Shaddai

14:08 31 May 2000
Första gången jag lade märke till Jahmali var då han gjorde ett litet gästinhopp på en av förra årets bästa reggaeskivor, Buju Bantons [I]Inna Heights[/I]. Under året har Jahmali släppt ett par singlar på egen hand och ryktet har börjat sprida sig om en ung man med talanger utöver det vanliga. Jahmali har haft en tuff upptväxt i Clarendon på Jamaica och har en djupt odlad tro på såväl Jah som på musikens helande kraft, och om det är någon artist jag hört i år som verkar ha fått sin talang från något annan än jordelivet så är det Jahmali. Människor gör bara inte sådan här musik.[I]El Shaddai[/I] är inte bara det hebreiska uttrycket för "Gud allsmäktige" utan även det starkaste reggaealbumet på väldigt länge.När Jahmali sjunger sånger som [I]Hungry People[/I] och [I]Time And Space[/I] drabbar han mig med ett engagemang som är mer påtagligt än någon annan nutida, socialt medveten sångare. Jag har lyssnat på [I]El Shaddai[/I] åtminstone tjugo gånger de senaste veckorna, och den har bara blivit bättre för varje gång. Från de inledande sekunder då Jahmali wailar introduktionen [I]Let Me Live[/I] till de avslutande kärlekshymnerna [I]Don't Blame It On Me[/I] och [I]Conscious Lover[/I] vibrerar musiken av eneregi, kärlek och ilska på ett sätt som bara riktigt bra, troende reggae kan göra. Jag kan inte minnas att jag hört en starkare politisk sång än [I]Real Issues[/I], där Jahmali ackompanjeras av gudomligt blås från Dean Fraser. I [I]Dry Bones[/I] tecknar han en skrämmande bild av ett samhälle som låter människor ruttna bort, ihjälsvultna. Han är inte uppgiven utan bara trött på lögner och orättvisor. Hans reggae hamnar någonstans mellan den svulstiga gospel som Frankie Paul och Mikey Spice bitvis ägnar sig åt, och den mer ilsket politiska dancehall som Sizzla och Anthony B är kungar på. Han kombinerar medvetna texter med underbara rytmer som ingen annan och han sjunger om Gud på ett sätt som gör det omöjligt att tro på något annat. [I]El Shaddai[/I] är musik som snuddat vid något som är större än livet. Om Gud finns, så verkar han spendera en hel del tid med att göra reggaemusik.