Dizzee Rascal

13:43 29 Aug 2003
UK garage-scenen imploderade i slitningen mellan urvattnade topplisteförsök och muggiga källar-MC:s som ville ta det tillbaka underground. Men Dizzee Rascal och hans Roll Deep Crew kommer från ett helt annat håll. Musiken går hälften så snabbt som traditionell two step och ljudbilden är lika delar billig holländsk techno som samplade Nintendo-spel. Det är musik som har lika mycket med amerikansk dirty south-hiphop att göra som med den engelska musiktraditionen och i England har den redan fått hundra olika namn. Framför allt är det så knäckande bra att jag stundtals inte vet vart jag ska ta vägen. Det är dock inte bara musiken som låter helt rå och fresh, som en mördarmaskin från framtiden. Dizzee Rascal är den bästa brittiska MC:n jag hört sedan Slick Rick, med en helt unik röst som hela tiden spricker upp och går sönder när den börjar bli för triumfatorisk. Dizzee Rascal bryr sig sällan om att pumpa upp dansgolvet, som de flesta andra brittiska MC:s, och frågan är om den här musiken ens ska klassas som dansmusik. Precis som Mike Skinners The Streets gör Dizzee Rascal innerstadsmusik som känns i magen och hjärtat men han gör det på ett helt annat, mycket mer intuitivt sätt som tilltalar mig mycket mer. [I]I Love You[/I] är den mest psykotiska debutsingeln sedan [I]Anarchy in the U.K.[/I] eller åtminstone [I]Protect Ya Neck[/I]. På den andra sidan av spektrat står [I]Brand New Day[/I], lika monumental som skör och dämpad. Det är den sorgligaste betraktelsen om när livet står still som du kommer höra i år. [I]Boy in Da Corner[/I] håller så gott som hela vägen. Spela sönder den här skivan i väntan på att nya Basement Jaxx-samarbetet med Dizzee blåser bort hela din skivsamling. Dizzee Rascal är det bästa från England sedan David Brent i [I]The Office[/I].