The Decemberists

Carl Reinholdtzon Belfrage 12:02 5 Aug 2005
Rough Trades varumärke har, för mig, bleknat avsevärt genom åren. Det går lång tid mellan intressanta släpp från deras sida av universum. Har vi glidit ifrån varandra, Rough Trade? Deras releaser handlar mer och mer om obskyr rock eller alternativ country, och mindre och mindre om subtil, skör och vacker pop. Sup Pop har gått igenom en liknande förvandling. Från friktionsrik grunge och Beat Happening till obegripliga konstellationer av medioker, gitarrbaserad musik. Har vi glidit ifrån varandra Sup Pop? Rough Trade senaste släpp, The Decemberists, är ingen räddning. Rough Trade senaste släpp är en teatralisk historia, en logdans uppsatt av Bob Dylan och John Phillips. The Decemberists är bondrockigt på ett alternativt sätt. En buskis som besökts av Satan. Förstår ni vad jag försöker säga?

Magic Potion - Pink Gum

Först studsar man inför den utstuderat veka sångrösten och ännu mer inför en gitarr som låter som att inspelningshastigheten sackar. Men Magic Potion blinkar åt Galaxie 500 och i Booored (sic!) väldigt mycket åt Velvet Underground, och deras småpsykedeliska 60-talspop vinner i längden. Snart framstår skavankerna bara som charmerande moucher, och efter en tre-fyra lyssningar har de vunnit lyssnarens hjärta.

Gold Panda – Good Luck and Do Your Best

Det experimentella enmansbandet Gold Pandas instrumentella samplingsmusik är vanligtvis betydligt mer beatig, men här kommer influenserna från Japan. Soundet är skirare, mer drömskt och övernaturligt, Autumn Fall låter som en slowmotionpromenad förbi körsbärsträd och japanska vindspel, In My Car är en nedtonad version av The Avalanches Since I Left You och I am Real Punk är en teceremoni i ett tempel.