Corroded - Defcon Zero

Christoffer Bertzell 00:00 15 Apr 2017

Norrlänningarnas tapp i manskap har inte bara fått dem att skala ner sitt hantverk till en mer basisk uppsättning, det har också gjort dem starkare. Ångebandet har tagit ett nödvändigt steg bort från postgrungen för att landa i ett millennialt Metallica där St Angers intensitet står för grunden, medan den mer moderna poprocken bär upp melodierna. Det hjälper till att Jens Westins röst skalat bort den värsta delen av Scott Tapp-tonen som genren burit likt ett kors på ryggen sedan dess födelse. Istället tonar en sångare fram med en röst som inte längre låter så forcerat macho – när han är som mest avskalad i A Note To Me – det är då bandet är sig själv som mest.

Lana Del Rey - Lust For Life

Förlåt, men jag finner Lana Del Rey så fruktansvärt ointressant. Missförstå mig inte, jag förstår att ledsna plutiga läppar och släpande röst säljer skivor, men det är så många lager melankolisk image över allt hon gör att jag har svårt att se igenom dem och ge musiken någon ärlig chans. Fortsatt nostalgisk över en tid hon aldrig upplevt flirtar Del Rey med klassisk americana. Det är gamla bilar, svartvita bilder och en glamorös tragisk estetik som genomsyrar allt hon rör vid - men för mig känns det bara kalkylerat och krystat.

Bobby Raps – Mark

Sedan 24-årige Bobby Raps flyttade från St. Paul till Los Angeles har han återkommande blivit föreslagen som potentiell spökskrivare i olika sammanhang, men också krediterat anlitad som låtskrivare och producent. Han skrev och co-producerade till exempel The Weeknds samarbete med Kendrick Lamar, Sidewalks

Radio Dept. – Teach Me to Forget

När jag frågade Radio Dept förra året vilken som var deras favoritskiva, valde de en av den turkiska duon Kim Ki O. Nu har samma duo gjort en remix på Radio Dept-låten Teach Me to Forget och det är den som får avsluta den här EP:n med samma namn. Av de tre remixer, som utgör hälften av spåren, är detta den bästa. Den är skönt karg och dystopisk och blir en snygg kontrast till bandets egen, mer försiktigt houseinfluerade, version.