Cleveman Rössel

Patrik Forshage 15:00 1 Feb 2005
Dom Dummastes 25 år gamla debutkassett har fortfarande inte mött sin överman i svensk electropunk, och bandets solglasögon-och-läder-period åren därpå är det närmaste Velvet Underground vi nått i landet. Men under 90-talet devalverades de till skojfrisk låtsastechno, medan Martin Rössel försökte bli popidol och Lasse Cleveman hade fullt upp som Sveriges mest prisbelönta operatenor. Nu är de tillbaka, utan kiss-och-bajs-humor, för att visa att gammal är äldst i tung elektronisk rock. Covers av Iggy/Bowie och Sammi Nummelins (Kärlekens Jävla Trälar) stenhårda [I]Electric Blue Tattoo[/I] fungerar som programförklaring, tillsammans med två remixer som bara Gud vet hur de skaffat rättigheter till. Suicides [I]Rocket U.S.A.[/I], tuffare än någonsin, och tunga beat bakom Rebekah del Rio i en spanskspråkig [I]Cryin'[/I] från ett David Lynch-soundtrack förankrar herrarna i allt som är kult och mörkt. Allt är inte bra. [I]Haunted[/I] blir inte den skräckmusik den vill vara, och billig body-techno luktar unket. Men det gör inget när resten av materialet, med Lasse Clevemans tunga electronica i [I]Dead Man Walking[/I] i spetsen, är så här piggt.
Skivbolag: 
Artist: 

Fler musikrecensioner