To the Center

16:48 23 May 2000
Det är såna här plattor som påminner om insikten att manalltid kommer att vara en styvnackad älskare av stenhård rock. Upprymdhetenoch glädjen när man inser att ännu ett band hittat alla nycklarna som krävsför att kunna spela in en stenhård rockplatta är helt grym. Att Nebulasuttit på känslan för hur man skriver coola hårda låtar med lagom mycket lånfrån tidigare storheter har de låtit oss förstå på sina tidigare plattor.Här har de gallrat bland riffen, renodlat influenserna och fyllt låtarna medlika delar otyglad frustration och vildsint energi. Jack Endino har därefterraffinerat soundet och gett produktionen en sylvass spets. Slutresultatet ärsmått chockartat. [I]To the Centre[/I] kan enklast beskrivas som den felande länkenmellan Union Carbide Productions [I]In the Air Tonight[/I] och Monster Magnets[I]Spine of God.[/I] När den värsta euforitoppen blåst över och adrenalinetsjunkit hjälpligt infinner sig en löjeväckande känsla av rättrådighet.Tanken på att Nebulas målsättning varit att här försöka låta så snarlikaMonster Magnet som möjligt gror i hjärnbarken. Visst påminner detta extremtmycket om Monster Magnet innan de slog, men vad spelar det för roll? Hårdrock har aldrig behövt vara raffinerad, sofistikerad, banbrytande ellerblygsam. Tvärtom. Hård rock av högsta kvalitet dryper alltid av energi,frustration, spontanitet och vitalitet. Dess direkta och oerhört fysiskaanslag gör känslan av att du kan ha hört det förut direkt överflödig. Detdrabbar dig lika hårt ändå. Nebula drabbar hårt. Som värsta knytnäven, mitti magen.Det är såna här plattor som påminner om insikten att manalltid kommer att vara en styvnackad älskare av stenhård rock. Upprymdhetenoch glädjen när man inser att ännu ett band hittat alla nycklarna som krävsför att kunna spela in en stenhård rockplatta är helt grym. Att Nebulasuttit på känslan för hur man skriver coola hårda låtar med lagom mycket lånfrån tidigare storheter har de låtit oss förstå på sina tidigare plattor.Här har de gallrat bland riffen, renodlat influenserna och fyllt låtarna medlika delar otyglad frustration och vildsint energi. Jack Endino har därefterraffinerat soundet och gett produktionen en sylvass spets. Slutresultatet ärsmått chockartat. [I]To the Centre[/I] kan enklast beskrivas som den felande länkenmellan Union Carbide Productions [I]In the Air Tonight[/I] och Monster Magnets[I]Spine of God.[/I] När den värsta euforitoppen blåst över och adrenalinetsjunkit hjälpligt infinner sig en löjeväckande känsla av rättrådighet.Tanken på att Nebulas målsättning varit att här försöka låta så snarlikaMonster Magnet som möjligt gror i hjärnbarken. Visst påminner detta extremtmycket om Monster Magnet innan de slog, men vad spelar det för roll? Hårdrock har aldrig behövt vara raffinerad, sofistikerad, banbrytande ellerblygsam. Tvärtom. Hård rock av högsta kvalitet dryper alltid av energi,frustration, spontanitet och vitalitet. Dess direkta och oerhört fysiskaanslag gör känslan av att du kan ha hört det förut direkt överflödig. Detdrabbar dig lika hårt ändå. Nebula drabbar hårt. Som värsta knytnäven, mitti magen.