Blaze

20:52 3 Sep 2002
Minns ni house? Blaze singel [I]Do You Remember House[/I] har med sitt hårda 80-talssound och utan att egentligen vara särskilt fantastisk, blivit en instant classic bland världens housepurister. En kille som låter lite irriterad pratar om vad han vet om housemusik. "Jag minns house innan det ens hette house" går en rad, "Jag minns house när det bara var Mad Mats som hade det på en bränd CDr och den var dessutom repig. Plus att CD-spelaren ändå inte ens var uppfunnen, okej?" skulle kunnat vara en annan. New Jerseys housekungar Blaze har alltid vetat hur man skall göra det riktigt skönt och upphetsande för kids som önskade att de vågade gå i särk och ha ett ben genom sin näsa. House är en känsla. Men det är en komplex känsla. Blaze housekänsla har mycket med slavskeppen att göra, med den stora andligheten att göra. Med en svulstig tro på den helande kraften hos housevärldens mest sofistikerade och jazziga harmonier. Men det handlar också om den där andra känslan, den man får när man ser de där två stora svarta männen som alltid går ut från klubben Shelter till sin bil och gör rutorna immiga. Alltså det som är musikens rötter precis lika mycket som gamla andliga album med John Coltrane. House är en komplex känsla. [I]Spritually Speaking[/I] är den konceptuella uppföljaren till deras Motown-album [I]25 years later[/I], där housen blandas upp med långsam jazz och uptempo-r'n'b. Men det ska tilläggas att det handlar om r'n'b som den lät i början av 80-talet när Little' Louie Vega var kvartersmästare på att dansa på rullskridskor till Earth, Wind & Fire-hits. Annars är det mesta som vanligt: mysiga pianon, texter om världsfreden och körer som viker av från gospelns upplyftande harmonier och in i jazz och negro spirituals. Blaze körer är housemusikens alla känslor i ett. Ibland känns de som dimman över en tidig höstdag, ibland som en sömnig änglakör som klänger på dig utanför en nattklubb. På [I]Spritually Speaking[/I] ligger de som en värmande filt runt Blaze vackra och ärliga manifest för kärlek i vår tid. [I]Skivan släpps den 16 september.[/I]