Bird, fish or inbetween

13:39 25 May 2000
Souls är ett av få svenska band som lyckas bygga upp förväntningarmed sin musik. Det är omöjligt att slölyssna på dem, de pockar konstant pådin uppmärksamhet och har en förmåga att överraska som är få band förunnat.Debutplattan, som släpptes -94, fick överlag väldigt bra kritik,personligen blev jag inte helt knäckt över den. Den av gitarrer kraftigtdominerade ljudbilden kändes lite väl jämntjock och Steve Albinisk i sinproduktion (Nirvana, PJ Harvey, Jesus Lizard m fl). Inför nya plattan åktebandet till USA för att återigen arbeta med Albini. Efter att ha rannsakatinspelningsmaterialet därifrån kom de fram till att bara en bråkdel av dethöll och därför spelade de in på nytt, denna gång tillsammans med NillePerned (Kent bl a). Det framgår inte av förhandskassetten vilka låtar somproducerats av Perned, men jag misstänker att det till stor del beror påhonom att denna platta blivit så lyckad som den är. Gitarrväggarna haröppnats, är mera strukturerade, man har släppt in både ljus och luft iproduktionen vilket absolut gynnat bandets febriga, pockande sound.Materialet är frapperande jämnt och av en anmärkningsvärt hög kvalitet.Souls har lyckats att variera sig på ett imponerande sätt, och CeciliaNordlund sjunger väldigt mycket bättre här än tidigare. Hon vågar varalågmäld och låter mer avslappnad än tidigare. Allra bäst är hon och bandeti Shuffle - med en så stark refräng förvånar det mig att den inte släpptessom förstasingel. Souls har släppt ifrån sig en mycket solid och starkandraplatta. Hoppas bara att köparna hittar den.