Beat Based/Song Centered/Spirit Led

17:24 24 May 2000
Att Sweet Chariots är årets hittills i särklass medialt mest uppmärksammade svenska debut råder det ingen tvekan om. Vilket är helt i sin ordning eftersom det är Niclas Frisk och Andreas Mattsson som ligger bakom den. Två av landets bästa låtskrivare ur sin generation om du frågar mig. Även om långt ifrån allt de gjort i sina respektive band fått mig att gå igång är det omöjligt att inte hysa den största respekt och beundran för deras uppenbara talang. Sett till tidigare karriärer verkar duon musikaliskt väsensskilda, men några år av trubbig bekantskap har visat att de har en mer homogen smak än man kunnat ana. Utifrån det bestämde sig de två att bilda band. Låtar växte fram, allt annat än progressiva skall skrivas, med fötterna fast rotade i en slags bortglömd och av många smått föraktad rocktradition. Slutresultatet blev en slags Romantikernas sammansvärjning där de inte sparat på vare sig krutet eller på alla de låtfragment från favoritplattorna de alltid drömt om att själva få spela in. De låter som en inventering av amerikansk musikhistoria skriven efter 1970. Samtidigt låter det nästan genomgående oerhört kristet. Själfullt. Episkt. Oftast är det bra på ett sätt som en glad Van Morrison (irländare, jag vet) hade gillat. Att genrebestämma Sweet Chariots närmare än så är komplicerat. Någon gång saggar det till och blir Hothouse Flowers (visst, de är irländare de också), då är det mindre bra. Det och stenhårda Flash & the Pan rip-offen i [I]Never Gonna Stop[/I] är plattans två dippar. I övrigt är detta en mycket bra platta som vibrerar av kärlek och som vägrar att ta den enkla vägen eller stryka medhårs. Singeln, [I]Cry No More Tears[/I], är allt annan än representativ för hela plattan. Däri ligger också dess problematik gissar jag. Har svårt att se/höra detta hemma i stugorna eftersom den är allt annat omedelbar. Jag kan bara hoppas att jag har fel. Slutligen måste tilläggas att båda har gudabenådade sångröster. I synnerhet Frisk som med jämna mellanrum fått veta av diverse lågpannor vilken rutten sångröst han har. Ingenting är mer fel. Få kan skapa liv i en text om ingenting som Frisk. Hör [I]Beatpound[/I], [I]Balm For the Burned[/I] eller småmeckiga men oerhörda [I]Ship Ahoy[/I] och du hör en av landets allra bästa rockröster.