Aldous Harding – Party

Sara Berg 00:00 20 Apr 2017

Det är en missvisande titel på den här skivan, ty den är kanske så långt från ett party man kan komma. Åtminstone om man med party menar ”uppsluppen festkänsla”. Här är det snarare begravningsstämning och läggdags, med långsamma, sorgmodiga trubadurvisor och så Hardings säregna röst, någonstans mellan Nico, Dolly Parton och Lisa Ekdahl. Bäst är det tassande öppningsspåret Blend, som tyvärr knappt hinner börja innan det tar slut, samt den Elliott Smith-vibe som ligger över flera av låtarna, exempelvis Living the Classics. Jag tror att detta är en skiva som ska höras live, för det behövs något slags fysisk närvaro för att låtarna ska beröra på riktigt. På det här viset är de vackra men lite för lågmält anonyma.

Södra Sverige - Rak Kant

På Södra Sveriges andra album släpper Mattias Alkberg den renodlade rättframma punken och unnar sig lite spretighet. Så länge det i rimlig utsträckning relaterar till punk, givetvis. Det innebär ofta postpunk, flera ställen närmare bestämt en mer arty svenska postpunk som den lät för 35 år sedan, då Psynkopat, Elegi, Att Som/Unter Den Linden och Hjärnstorm letade udda uttryck strax innan elektroniska instrument blev standard i sammanhanget. Eller som The Bear Quartet kunde låta ibland, du vet.

Ball - Ball

Det är som om dessa tre svenskar har skapat ett monster. Som alltid med monster är de svåra att handskas med, de förstör det mesta som kommer i deras väg, men de kan också ha en missförstådd sida. Ball är smutsigt, galet och så fuzzigt att du av ren skär elektrisk spänning kommer att dra ihop dig när dess vassa frekvenser sparkar mot dina trumhinnor. Det är så dränkt i effekter att de lättsmälta tongångarna kletas ned till tröga bitar. Och ibland är det okej.