Aldous Harding – Party

Sara Berg 00:00 20 Apr 2017

Det är en missvisande titel på den här skivan, ty den är kanske så långt från ett party man kan komma. Åtminstone om man med party menar ”uppsluppen festkänsla”. Här är det snarare begravningsstämning och läggdags, med långsamma, sorgmodiga trubadurvisor och så Hardings säregna röst, någonstans mellan Nico, Dolly Parton och Lisa Ekdahl. Bäst är det tassande öppningsspåret Blend, som tyvärr knappt hinner börja innan det tar slut, samt den Elliott Smith-vibe som ligger över flera av låtarna, exempelvis Living the Classics. Jag tror att detta är en skiva som ska höras live, för det behövs något slags fysisk närvaro för att låtarna ska beröra på riktigt. På det här viset är de vackra men lite för lågmält anonyma.

Lana Del Rey - Lust For Life

Förlåt, men jag finner Lana Del Rey så fruktansvärt ointressant. Missförstå mig inte, jag förstår att ledsna plutiga läppar och släpande röst säljer skivor, men det är så många lager melankolisk image över allt hon gör att jag har svårt att se igenom dem och ge musiken någon ärlig chans. Fortsatt nostalgisk över en tid hon aldrig upplevt flirtar Del Rey med klassisk americana. Det är gamla bilar, svartvita bilder och en glamorös tragisk estetik som genomsyrar allt hon rör vid - men för mig känns det bara kalkylerat och krystat.

Bobby Raps – Mark

Sedan 24-årige Bobby Raps flyttade från St. Paul till Los Angeles har han återkommande blivit föreslagen som potentiell spökskrivare i olika sammanhang, men också krediterat anlitad som låtskrivare och producent. Han skrev och co-producerade till exempel The Weeknds samarbete med Kendrick Lamar, Sidewalks

Radio Dept. – Teach Me to Forget

När jag frågade Radio Dept förra året vilken som var deras favoritskiva, valde de en av den turkiska duon Kim Ki O. Nu har samma duo gjort en remix på Radio Dept-låten Teach Me to Forget och det är den som får avsluta den här EP:n med samma namn. Av de tre remixer, som utgör hälften av spåren, är detta den bästa. Den är skönt karg och dystopisk och blir en snygg kontrast till bandets egen, mer försiktigt houseinfluerade, version.