Actress – AZD

Sara Berg 00:08 15 Apr 2017

För att befinna sig inom klubbmusikskrået, har Actress valt en relativt oklubbig approach till sin genre. Brittiske Darren J Cunningham jobbar snarare med ljud, än med dansanta låtar, mer med experimentella hopkok än med långa, stabila technoslingor. Har man tur, finns det ett taktfast beat någonstans i botten, men för det mesta består hans musik av diverse mer eller mindre behagliga electrokollage. Ibland får han hybris/feeling och skruvar upp knastret eller gnisslet oangenämt högt (Faure in Chrome), ibland tuffar melodin bokstavligen på som ett gammalt ånglok (Fantasynth). X22RME börjar överraskande housigt, men övergår såklart i något som låter som när man försöker spela upp MySpace-låtar utan stabil internetuppkoppling, medan andra spår lånar från dupstep, konstmusik och till och med rock. Hantverket är utan tvekan skickligt, men för att helt omfamna soundet, måste man vara ganska hårt nere i noiseträsket.

Södra Sverige - Rak Kant

På Södra Sveriges andra album släpper Mattias Alkberg den renodlade rättframma punken och unnar sig lite spretighet. Så länge det i rimlig utsträckning relaterar till punk, givetvis. Det innebär ofta postpunk, flera ställen närmare bestämt en mer arty svenska postpunk som den lät för 35 år sedan, då Psynkopat, Elegi, Att Som/Unter Den Linden och Hjärnstorm letade udda uttryck strax innan elektroniska instrument blev standard i sammanhanget. Eller som The Bear Quartet kunde låta ibland, du vet.

Ball - Ball

Det är som om dessa tre svenskar har skapat ett monster. Som alltid med monster är de svåra att handskas med, de förstör det mesta som kommer i deras väg, men de kan också ha en missförstådd sida. Ball är smutsigt, galet och så fuzzigt att du av ren skär elektrisk spänning kommer att dra ihop dig när dess vassa frekvenser sparkar mot dina trumhinnor. Det är så dränkt i effekter att de lättsmälta tongångarna kletas ned till tröga bitar. Och ibland är det okej.