AC/DC - Rock or Bust

Christoffer Bertzell 00:00 1 Dec 2014

AC/DC har obevekligt rullat på en stadig räls sedan det tidiga 70-talet. Att 2014 blir det år då bandet förlorar grundaren Malcolm Young till demenssjukdom och trummisen Phil Rudd i ett rättsligt snår av droger, samtidigt som deras 15:e album släpps, gör det onekligen lite spännande. Och kanske är det därför bandet gör ett av sina effektivaste album i karriären. I kortare format blir låtarna slagkraftigare och den påträngande gubbigheten skänks ett stänk av ungdomlighet. Därmed är det inte sagt att australiensarna präglas av något annat än konservativ boogierock. Att förvänta sig något annat vore bara urbota dumt.

2 Visa kommentarer (2)

Södra Sverige - Rak Kant

På Södra Sveriges andra album släpper Mattias Alkberg den renodlade rättframma punken och unnar sig lite spretighet. Så länge det i rimlig utsträckning relaterar till punk, givetvis. Det innebär ofta postpunk, flera ställen närmare bestämt en mer arty svenska postpunk som den lät för 35 år sedan, då Psynkopat, Elegi, Att Som/Unter Den Linden och Hjärnstorm letade udda uttryck strax innan elektroniska instrument blev standard i sammanhanget. Eller som The Bear Quartet kunde låta ibland, du vet.

Ball - Ball

Det är som om dessa tre svenskar har skapat ett monster. Som alltid med monster är de svåra att handskas med, de förstör det mesta som kommer i deras väg, men de kan också ha en missförstådd sida. Ball är smutsigt, galet och så fuzzigt att du av ren skär elektrisk spänning kommer att dra ihop dig när dess vassa frekvenser sparkar mot dina trumhinnor. Det är så dränkt i effekter att de lättsmälta tongångarna kletas ned till tröga bitar. Och ibland är det okej.