AC/DC - Rock or Bust

Christoffer Bertzell 00:00 1 Dec 2014

AC/DC har obevekligt rullat på en stadig räls sedan det tidiga 70-talet. Att 2014 blir det år då bandet förlorar grundaren Malcolm Young till demenssjukdom och trummisen Phil Rudd i ett rättsligt snår av droger, samtidigt som deras 15:e album släpps, gör det onekligen lite spännande. Och kanske är det därför bandet gör ett av sina effektivaste album i karriären. I kortare format blir låtarna slagkraftigare och den påträngande gubbigheten skänks ett stänk av ungdomlighet. Därmed är det inte sagt att australiensarna präglas av något annat än konservativ boogierock. Att förvänta sig något annat vore bara urbota dumt.

2 Visa kommentarer (2)

Nicole Atkins - Goodnight Rhonda Lee

För 10 år sedan stod Nicole Atkins på tröskeln till något stort. Hennes Sverigeinspelade album Neptune City hade gjort henne högprioriterad på Det Stora Skivbolaget, och vi som njöt hennes showcasespelning i Stockholm anade att vi bevittnade något stort, vackert och långvarigt.

Nine Inch Nails - Add Violence

I det andra av tre planerade EP-släpp överraskar Trent Reznor och Atticus Ross med vänlig synthpop i Less Than och en än mer insmickrande ballad i The Lovers. Men när det så småningom är dags för den nästan 12 minuter långa, suggestivt repetitiva och stenhårt konfrontativa avslutningen The Background World, alltmer skruvad och förvriden för varje minut, är oordningen återställd.

Lana Del Rey - Lust For Life

Förlåt, men jag finner Lana Del Rey så fruktansvärt ointressant. Missförstå mig inte, jag förstår att ledsna plutiga läppar och släpande röst säljer skivor, men det är så många lager melankolisk image över allt hon gör att jag har svårt att se igenom dem och ge musiken någon ärlig chans. Fortsatt nostalgisk över en tid hon aldrig upplevt flirtar Del Rey med klassisk americana. Det är gamla bilar, svartvita bilder och en glamorös tragisk estetik som genomsyrar allt hon rör vid - men för mig känns det bara kalkylerat och krystat.