You got Served

Johanna Koljonen 16:35 5 Jun 2004
För att uttrycka det lite snällt: [I]You got Served[/I] är inte precis en intellektuellt utmanande film. Den enda fråga den väcker är varför den över huvud taget blev av. Medan jag tittade på filmen och njöt av de många och långa danssekvenserna, tänkte jag att det här kanske var ett slags förtäckt välgörenhetsprojekt, kanske en filmskole-elev som ville göra film om sina sjukt begåvade dansarkompisar? Men verkligheten är faktiskt mer bisarr - den är gjord i ett anfall av storhetsvansinne och nepotism! Det visar sig att Chris Stokes (manus och regi) egentligen är manager med barn- och tonårsartister som specialitet. Två band han har skapat är immature - vars ex-sångare Marques Houston numera är delägare i managementbolaget och spelar ena huvudrollen i [I]You got Served[/I] - och B2K, som nyligen splittrades, möjligen på grund av att Omari Grandberry i den här filmen fick en större roll än de andra medlemmarna. B2K är kanske inget jättenamn här, men för den amerikanska tonårspubliken var nyheten så traumatisk att bandet talade ut om problemen tre eftermiddagar i rad på den svarta tv-kanalen BET. Dessutom är Stokes tydligen gift med Grandberrys faster och släkt med många andra som är med i filmen. Tråkigt bara att filmen inte är en bråkdel så intressant som historien bakom den. Chris Stokes regierfarenhet begränsar sig till House Party 4 och han har aldrig skrivit ett manus förut. Handlingen påminner ganska mycket om [I]Bring it On[/I], förutom att konflikten mellan våra svarta hjältar och det ondskefulla vita gänget gäller streetdance i stället för cheerleading. Eftersom dansarna är killar från gatan måste knarklangning och gatuvåld förstås också spela en roll i handlingen. Dansen är hela tiden ruskigt imponerande och särskilt det avslutande battlet är halsbrytande snyggt, trots att Li'l Kim gör sitt bästa för att förstöra hela scenen. Hon är ingen skådis. Goldberry är ingen skådis heller. Jennifer Freeman, som spelar huvudpersonens syster, är kanske en skådis, men hon är nog mest med i filmen för att hon också har gjort en video med B2K. Marques Houston är definitivt en skådis, men med det här manuset spelar det ingen roll. Du ska förstås se filmen ändå om du gillar dans, men kom ihåg att jag har varnat dig för handling, look, skådespeleri, regi och, framför allt, den fasansfulla dialogen.
You got Served